‘Apple experimenteert met inruildeals om iPhone-verkoop te stimuleren’

iPhone

Apple experimenteert volgens bronnen van Bloomberg met een nieuwe marketingstrategie voor de iPhone. Het gaat onder meer om kortingen op nieuwe modellen als je hen je oude apparaat terug laat kopen. Op die manier moet de verkoop van de vlaggenschepen van het bedrijf gestimuleerd worden.

Topmensen van het bedrijf zouden een aantal marketing-werknemers van andere projecten hebben gehaald om te werken aan het stimuleren van de verkoop van de nieuwste telefoons. Dat zou in oktober gebeurd zijn, een maand nadat de iPhone Xs de verkoop in ging, aldus een ingewijde.

Dit zou een eerste test zijn en een mogelijke manier om toe te geven dat de apparaten minder verkocht werden dan verwacht. Sindsdien zijn er een aantal opvallende inruildeals geweest die de kosten van de nieuwste iPhones omlaag brachten. Dat is een zeldzame stap voor het bedrijf dat in de afgelopen jaren de prijzen van zijn apparaten juist verhoogde.

Afgelopen zondag zagen we hier in de Verenigde Staten een voorbeeld van. Bovenaan de website stond een advertentie voor de iPhone Xr voor 449 dollar, wat 300 dollar minder is dan de normale prijs. Maar dan moet je wel een iPhone 7 Plus inruilen.

Marktwaarde daalt

Sinds begin oktober heeft Apple ongeveer een vijfde van zijn marktwaarde verloren, wegens signalen dat er minder vraag is naar de telefoons. Daarnaast is het bedrijf gestopt met het melden van hoeveel telefoons het ieder kwartaal verkocht heeft, wat zorgt voor angst dat het belangrijkste product van het bedrijf niet langer groeit.

Vorig jaar waren er echter vergelijkbare zorgen rondom de verkopen van de iPhone X, die uiteindelijk toch goed verkocht. Daarnaast zijn vergelijkbare tactieken eerder voorgekomen. Zo verlaagde Apple in 2007 de prijs van het toenmalige vlaggenschip met 200 dollar. Dat deed het bedrijf minder dan drie maanden na de lancering.

Ondertussen werkt het bedrijf aan nieuwe producten en diensten, zoals een AR-headset. Dit is wel risicovoller dan een iPhone. De telefoon liet ons iedere twee jaar honderden euro’s uitgeven aan een nieuwe versie, en AR-technologie heeft die aantrekkingskracht nog niet gehad.