Patent toont eigen game-controller van Google

Google

Google blijkt te werken aan een eigen game-controller, die gebruikt moet kunnen worden bij gamen op meerdere schermen. Dat meldt 9to5Google op basis van een patent van de internetgigant.

Het patent beschrijft een controller – aangestuurd door een processor en ingebouwd geheugen – dat de letterlijke controller is van de gehele setup. Het zou een scherm kunnen bevatten, dat notificaties ontvangt voor uitnodigingen van een spel, berichtjes in een chat en andere gerelateerde content via een audio- of visuele notificatie.

Reageer je op de notificatie, dan kan de controller de game of chat-app aanzetten op het verbonden “host-apparaat”, wat bijvoorbeeld een televisiemonitor, tablet of smartphone is. Zijn er meerdere host-apparaten, dan kun je zelf kiezen waar het spel op aangezet moet worden via het scherm op de controller.

Het ingebouwde geheugen kan gebruikt worden om je account  op te slaan, evenals je voorkeuren voor bijvoorbeeld helderheid en volume. Ook kan de controller een wachtwoord krijgen, bijvoorbeeld een “specifieke combinatie van knoppen”.

Geruchten

De afbeeldingen bij het patent zijn ook erg interessant, aangezien die weergeven hoe de controller er uit moet komen te zien. Het ontwerp lijkt in dezelfde lijn als gangbare controllers voor bijvoorbeeld de PlayStation of Xbox. Op de variant van Google zit echter een knop die mogelijk bedoeld is voor spraakbediening.

Google gamecontroller

Wanneer de controller precies wordt aangekondigd, is onbekend. Mogelijk is dit echter later deze maand tijdens de Game Developer’s Conference. Daar heeft Google een keynote. Naar verwachting wordt daar ook een eigen gamestreamingdienst aangekondigd.

Overigens is het helemaal niet zeker dat de controller überhaupt ooit op de markt komt. Tech-bedrijven vragen regelmatig patenten aan, maar lang niet alles wordt ook in productie genomen.

Foto: Shutterstock.com