Spotify dient klacht over Apple in bij Europese Commissie wegens oneerlijke concurrentie

Spotify

Spotify heeft een klacht ingediend tegen Apple bij de Europese Commissie, vanwege oneerlijke concurrentie. Dat schrijft Daniel Ek, CEO en oprichter van de streamingdienst, in een open brief. De dienst is onder meer boos vanwege het aandeel van de omzet dat Apple wil hebben bij verkopen via de Play Store.

“Apple blijft zichzelf een oneerlijke voorsprong geven”, aldus Ek in zijn brief. Als voorbeeld noemt hij de ‘Apple-taks’. Digitale diensten betalen 30 procent van alle verkopen via het betalingssysteem van Apple aan de iPhone-fabrikant. Daarbij gaat het ook om inkomsten gegenereerd als een gebruiker van een gratis naar een premium abonnement gaat.

“Als we deze taks betalen, dwingt het ons om de prijs van ons Premium abonnement kunstmatig te verhogen naar een prijs ver boven die van Apple Music. En om onze prijs interessant te houden voor onze klanten, is dat niet iets wat we kunnen doen.”

Natuurlijk bestaat er de optie om het betalingssysteem van Apple niet te gebruiken, waardoor je de taks niet hoeft te betalen. “Apple gebruikt dan een serie aan technische en limiterende restricties voor Spotify”, verklaart Ek. “Ze limiteren bijvoorbeeld onze communicatie met onze klanten, inclusief dat buiten de app. Soms mogen we niet eens e-mails sturen naar klanten die Apple gebruiken.”

Eisen

Ek stelt dat Spotify drie eisen heeft voor Apple. “Allereerst moeten apps eerlijk kunnen concurreren op basis van hun eigen voordelen, en niet op basis van wie de App Store in handen heeft. We zouden ons allemaal, ook Apple Music, aan dezelfde eerlijke set aan regels en restricties moeten houden.”

Ook wil de streamingdienst dat consumenten een keuze krijgen in betalingssystemen, en dat ze niet “vastzitten in of gedwongen worden om systemen te gebruiken met discriminerende tarieven zoals die van Apple”.

“Tot slot zouden app stores geen controle mogen hebben over de communicatie tussen diensten en gebruikers, inclusief het plaatsen van oneerlijke restricties op marketing en promoties die voordelen hebben voor consumenten.”

Blendle

Alexander Klöpping stelt tegenover de NOS dat zijn Blendle ook last heeft van de taks van Apple. Klöpping noemt het “een soort iPhone-belasting” die eerst aan Blendle en daarna aan de consument wordt doorberekend. De topman zegt verder dat Blendle overweegt zich bij Spotify aan te sluiten.