Facebook geeft toegang tot data voor onderzoek sociale media en verkiezingen

Facebook

Facebook heeft bekendgemaakt dat ruim zestig onderzoekers van dertig academische instituten uit elf landen toegang krijgen tot privacy-beschermde gegevens van het sociale medium. Met die data moeten de wetenschappers gaan onderzoeken wat de impact van sociale media is op verkiezingen.

De projecten zitten dus overal ter wereld en hebben ieder een andere aanpak. Toch hebben ze allemaal hetzelfde, bredere doel: uitzoeken hoe nepnieuws op Facebook impact heeft op stemgedrag. De academici werden gekozen door Facebook’s partners Social Science One en de Social Science Research Council (SSRC).

“Om de onafhankelijkheid van het onderzoek en de onderzoekers te garanderen, heeft Facebook geen enkele rol gespeeld in de selectie van de individuen of hun projecten, en krijgt het geen rol in het aansturen van de resultaten of conclusies van het onderzoek”, aldus het sociale medium.

Nieuwe infrastructuur

Om te zorgen dat de data op een veilige manier gedeeld wordt en er geen privacyrechten geschonden worden, heeft Facebook naar eigen zeggen een geheel nieuwe infrastructuur voor het delen van data opgezet. Dit deed het sociale medium met een aantal van de “leidende externe privacy-adviseurs” en het Social Science One privacy-committee.

Om voor veiligheid en privacy te zorgen, is er een proces opgesteld om persoonlijk identificeerbare informatie te verwijderen uit de data. De onderzoeker kan verder alleen bij de dataset komen via een beveiligd portaal met tweestapsverificatie en een VPN.

Verder is data niet te gebruiken om iemand te identificeren, en zit er een limiet op het aantal zoekopdrachten die een onderzoeker uit kan voeren. Daardoor kan het systeem dus niet constant bevraagd worden om zo privacymaatregelen te omzeilen.

Gedeelde data

De zestig wetenschappers krijgen toegang tot verschillende soorten data. Het gaat om onder meer CrowdTangle, waarmee onderzoekers de populariteit van een nieuwsbericht en andere openbare berichten op sociale media kunnen volgen. Via hier krijgen onderzoekers toegang tot openbare data van Facebook en Instagram.

Ook krijgen ze toegang tot de Ad Library API, dat data geeft over advertenties gerelateerd aan politiek of problemen op Facebook in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, India, Oekraïne, Israël en de Europese Unie.

Tot slot is er de Facebook URLs Data Set. Deze dataset wordt verzameld en geanonimiseerd, om te voorkomen dat de onderzoekers individuele Facebook-gebruikers herkend worden. De dataset bevat URL’s die door minstens honderd unieke gebruikers openbaar gedeeld zijn. Hierin zit de link, het totaal aantal deelacties, een samenvattende tekst van de content in de URL, statistieken over interacties en informatie over fact checking.

Foto: Shutterstock.com