De Cowboy e-bike is duidelijk niet je vaders elektrische fiets

Je wist het al, maar het is verrassend om het door een tweewieler bevestigd te krijgen: schijn bedriegt. Want hoewel de Cowboy e-bike er op het eerste gezicht uitziet als een strakke mountainbike, betreft het hier een stalen ros voor de stadsriddercowboy of cowgirl.

Oh elektrische fiets. Wat hebben we het toch lastig om het met elkaar te kunnen vinden. In het weekend vormen jij en je collega’s een notoir obstakel als ik op de racefiets stap. Bij het stoplicht vraag ik me regelmatig af of we als maatschappij gezonder van worden, als ik weer een groepje scholieren op hun elektrische tweewielers naast me zie staan. En dan kun je nog iets vinden van het uiterlijk van sommige e-bikes.

Al hebben we over dat laatste natuurlijk steeds minder te klagen, met vernieuwende ontwerpen van bijvoorbeeld Van Moof of de Ampler Curt. En binnenkort in het straatbeeld: de Cowboy, die ook aan mijn gezondheidsvraag een eind wil maken.

Minimalistisch design

Laat je niet foppen (zoals ik): de Cowboy is een 100% stadsfiets. Dat zou je niet zeggen als je hem in eerste instantie bekijkt, maar wordt bij een nadere inspectie snel duidelijk.

Zoals gezegd heeft de e-bike het uiterlijk van een mountainbike en valt er verder vooral op dat hij bijzonder minimalistisch is gehouden. Geen onnodige bediening op het stuur, geïntegreerde LED-lampen en een mooie matzwarte afwerking.

Al met al een stoere e-bike en in geen enkel opzicht de tweewieler die je op zaterdagmiddag de Veluwe ziet overnemen.

Losse batterij

Opvallend, maar passend binnen de uitstraling van de fiets, is de verdikte zitbuis.  Daar vinden we echter de batterij, die uitneembaar is.

Dat zorgt er voor dat je de batterij ook makkelijk even in de schuur (of op je werk) kan opladen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Van Moof, waar de batterij in het frame verwerkt zit en dus je fiets naast een stopcontact zult moeten parkeren.

Het is echter geen handzaam formaatje, met een lengte van bijna 50 cm, 5 cm dikte en een gewicht van 1.7 kg. Daarmee kun je overigens wel weer lekker vooruit: op een volle batterij kon ik dik 70 kilometer elektrisch ondersteund trappen.

Slimme ondersteuning

De ondersteuning vanuit de elektromotor (compact verwerkt in de achteras) is overigens behoorlijk slim. Zo levert de motor niet continu ondersteuning, maar krijg je een zetje in de rug bij wegfietsen, wanneer je een heuveltje op moet of wanneer je extra aanzet op de trappers.

Dat maakt van de Cowboy dus geen veredelde snorfiets, wat mijn zorgen over de impact op onze gezondheid dan weer een tikkie doet afnemen.

Aan de andere kant: de Cowboy is duidelijk een fiets die je beperkt kunt inzetten: het is geen bakfiets om de boodschappen mee te gaan doen en voor een ritje naar je werk binnen de stad is het de vraag of je dan die elektrische ondersteuning echt nodig hebt.

Uitgekleed

Het doet ook de vraag rijzen of de Cowboy niet is teveel uitgekleed is. Op mijn testfiets (toegegeven: nog geen productiemodel) ontbraken bijvoorbeeld een spatbord en een bagagedrager.

Vanuit veiligheidsaspect is het op zijn minst opvallend dat de fiets wel is uitgerust met schijfremmen, maar een fietsbel ontbreekt. En die zul je echt nodig hebben als je op pad gaat met de Cowboy.

Hetzelfde geldt voor de haast verplichte koppeling met een smartphone. Handig om je fiets terug te vinden in het fietsenrek, of als iemand hem ‘per ongeluk’ meegenomen heeft. Echter, je kunt de elektrische ondersteuning en functionaliteiten van fiets ook alleen ontgrendelen met die smartphone. Dus even de lampen aanzetten als je telefoon geen batterij meer heeft is geen optie.

En hoewel de dikke banden en rubberen tandriem zorgen voor een bijzonder comfortabele rit, miste ik tijdens mijn testrit richting de duinen op bepaalde momenten toch de mogelijkheid om even een versnelling omhoog of omlaag te schakelen.

Prijswinnend concept

De Cowboy is een fascinerende fiets. In sommige opzichten voelt het als een concept van hoe stadsvervoer op twee wielen er uit kan zien. Een prijswinnend concept overigens, want de Belgische makers van de Cowboy werden eerder dit jaar beloond met een Red Dot Award voor hun e-bike.

En dat is terecht: het strakke design en vooral de slimme ondersteuning maken de Cowboy een unieke tweewieler. Gecombineerd met het beperkte gewicht (16 kg) en vooral het zeer vriendelijke prijskaartje van €1990 is de Cowboy een bijzonder welkome toevoeging aan de markt.

Of eigenlijk: zijn eigen markt. Want op dit moment zijn alleen de Van Moof en de Ampler Curt qua design en functionaliteiten vergelijkbaar en beide fietsen hebben een prijskaartje dat 600-1000 euro hoger ligt. En dus is de Cowboy de kaper op de kust voor kopers met een kleinere portemonnee.

De Cowboy e-bike is nu in pre-order via de website van de fabrikant.

Eindoordeel

Cowboy e-bike

8.3

Pluspunten

  • Strak ontwerp
  • Comfortabele ritjes
  • Duurzaam gebouwd
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

  • Mist versnellingen
  • Smartphone afhankelijkheid
De stijlvolle Cowboy is een e-bike van Belgische makelij. Met zijn ruige racefiets looks, slimme functionaliteiten en vriendelijke prijskaartje moet het dé stadsfiets gaan worden.
Design
9.0
Bouwkwaliteit
9.0
Gebruiksgemak
7.0
Prijs/Kwaliteit
8.0