Lightyear onthult prototype van groene auto met zonnecellen op het dak

Lightyear-One

Een auto die zijn eigen energie opwekt, dat is wat de Lightyear One moest worden. En nu is eindelijk duidelijk dat dat ook gelukt is. Het prototype van de auto, gemaakt door alumni van Solar Team Eindhoven, is namelijk gepresenteerd. “Dit is een gigantische stap op weg naar onze missie om schone mobiliteit beschikbaar te maken voor iedereen”, aldus CEO en medeoprichter Lex Hoefsloot.

Lightyear wilde een auto maken die je niet op hoeft te laden met energie die door anderen opgewekt wordt, maar die zichzelf oplaadt. Dat doet het aan de hand van geïntegreerde zonnecellen op het dak. Mocht dat bekend klinken, dan kan dat kloppen: dit is eenzelfde soort idee als de zonne-auto’s van de Bridgestone World Solar Challenge. Het Solar Team Eindhoven won die wedstrijd in 2013, 2015 en 2017.

Ontwerp auto

Nu is er dus een eerste prototype van de auto. Doordat het team niet uitging van al bestaande ontwerpen, is er een geheel nieuw soort voertuig verschenen. Volgens Hoefsloot liet het team zich leiden door natuurwetten, wat resulteert in een auto die de maximale energie uit iedere zonnestraal haalt.

De Lightyear One moet je 725 kilometer laten rijden met een relatief kleine batterij. “Daarnaast laadt de batterij zichzelf op met behulp van zonne-energie, waarmee je tot wel 20.000 kilometer per jaar kunt laden. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te laden, want je kunt langere afstanden afleggen met dezelfde energie.” De auto is verder op te laden via een stopcontact, waarmee je tot 400 kilometer per nacht kunt laden.

De auto heeft verder vijf vierkante meter aan zonnecellen met veiligheidsglas. Dat veiligheidsglas zorgt ervoor dat de cellen niet zomaar breken. Ook zijn er vier onafhankelijke wielmotoren, die ervoor zorgen dat er geen energie tussen de motor en de wielen verloren gaat.

Lightyear-One

Toekomst

De Lightyear One is nu beschikbaar voor een exclusieve markt, maar dat is niet de toekomst waar het bedrijf van droomt. Het prijskaartje moet in de toekomst namelijk flink dalen, waardoor de auto voor veel meer mensen beschikbaar is. “De volgende modellen die we gaan ontwikkelen zullen een veel lagere aanschafprijs hebben”, aldus Hoefsloot.

“Daarnaast zijn we van plan om toekomstige modellen in te zetten als deelauto’s, waardoor de aanschafprijs kan worden gedeeld onder grotere groepen gebruikers. Hierdoor kunnen we hoogwaardige mobiliteit bieden voor een lage prijs per kilometer. De derde en laatste stap is dat we echt duurzame auto’s kunnen leveren die goedkoper zijn om te gebruiken dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. We verwachten dat dit het omslagpunt gaat zijn in de nabije toekomst; dat is het moment waarop we massaal overstappen op een wagenpark dat honderd procent duurzaam is.”

Op dit moment zijn de eerste vijfhonderd exemplaren voor 119.000 euro per stuk te reserveren. Ook kun je hem voor 1.879 euro per maand leasen via LeasePlan. Naar verwachting wordt de auto in 2021 geleverd. Dan wordt ook de productie van de auto verhoogd.