Zonneauto van TU Delft gebruikt de wind voor extra snelheid

Vattenfall Solar Team, zonneauto, NunaX, TU Delft

Net als ieder jaar doet de TU Delft ook dit jaar weer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Het studententeam van de universiteit, Vattenfall Solar Team, heeft nu zijn nieuwe auto voor de race onthuld: de NunaX. De auto gebruikt niet alleen zonne-energie, maar ook de wind.

Volgens het team is de NunaX de kleinste en lichtste auto in de race ooit. Het voertuig weegt slechts 135 kilogram. Deze titel kan nog verdwijnen, mocht de concurrentie met een nog lichtere auto komen.

Dit is belangrijk, omdat het team vorig jaar wereldkampioen werd dankzij een innovatief kleiner model auto. Naar verwachting gaat de concurrentie dus ook voor kleinere voertuigen, dus is het van groot belang dat de TU Delft nóg weer wat kleiner werkt.

Windenergie

De tiende auto van de TU Delft is verder interessant omdat het ook de wind gebruikt om nóg sneller vooruit te komen. “Tijdens de vorige race ontdekten we dat de kleine Nuna9 flink profiteerde van de harde zijwind die we altijd hebben in het zuiden van Australië. Een beetje zoals een zeilboot op de wind vaart”, vertelt technisch manager Bruno Martens.

“Ditmaal hebben we daar in het ontwerp specifiek rekening mee gehouden. De canopy en wielkappen zijn zo gevormd dat de auto bij zijwind als het ware een duwtje in de rug krijgt. We maken met deze auto dus niet alleen gebruik van zonne-energie, maar ook een beetje van windenergie.”

Ook heeft de auto een kleine vleugel gekregen, dat op zo’n manier geplaatst is dat de panelen op dat vleugeltje zoveel mogelijk zon pakken.

Test

Het duurt nog even voordat de NunaX echt in actie moet komen. Pas in oktober vindt de wedstrijd voor zonneauto’s plaats. Daarbij rijden de auto’s gedurende meerdere dagen in totaal 3.000 kilometer door de outback van Australië. Het team van de TU Delft won al zeven keer.

Maar nu is het eerst tijd voor testen. De studenten worden daarbij begeleid door onder meer oud-hockeycoach Marc Lammers. De eerste tests zijn in Nederland, maar in augustus gaat het team en de NunaX naar Australië voor de voorbereidingen daar.