‘YouTube maakt uitzonderingen op eigen regels bij populaire kanalen’

YouTube heeft behoorlijk wat regels over zijn content. Je mag niet discrimineren, je mag geen auteursrechten schenden en geen aanstootgevende content maken. Maar diverse werknemers die dergelijke content moeten markeren, stelt dat het bedrijf minder streng is bij populaire kanalen.

The Washington Post sprak met elf huidige en voormalige moderators, die stellen dat populaire makers vaak speciale behandeling krijgen. Daarbij is YouTube minder streng met zijn regels over vernederende spraak, pesten en andere vormen van aanstootgevende inhoud.

De uitzonderingen werden onder meer gemaakt voor Logan Paul, Steven Crowder en PewDiePie. YouTube zelf ontkent de claims van de werknemers. Het bedrijf zegt dat zijn regels voor iedereen gelijk zijn.

Daarnaast loopt de software van Google om problematische content te loggen regelmatig vast, of gaat het kapot. De moderators stellen verder dat ze onrealistisch veel video’s moeten bekijken, namelijk 120 video’s per dag. Daardoor worden lange video’s veelal overgeslagen. Materiaal wat niet online hoort, blijft daardoor langer zichtbaar dan dat mag.

Aanbevelingen

De regels worden met ieder schandaal steeds strenger. Zo zijn er strenge regels over wie er geld mag verdienen met advertenties. Breek je teveel regels, dan kunnen de advertenties op je kanaal en video’s ingetrokken worden. YouTube-moderators kunnen echter niet zelf content verwijderen, maar alleen aanbevelen of een stuk content geschikt is voor advertenties.

De moderators die The Washington Post sprak zeggen echter dat hun aanbevelingen over video’s die de regels schenden, regelmatig verworpen worden door mensen met hogere posities bij YouTube. Dit gebeurt dan met name als het gaat om makers die bekender zijn en meer adverteerders aantrekken.

Volgens de moderators worden er bovendien criteria gebruikt die zich richten op de adverteerders en niet op de kijkers. Maar dat kan verwarrend zijn. Zo mogen er geen advertenties getoond worden bij video’s met naaktheid, maar alleen als de naakte beelden de belangrijkste focus van de video zijn.

Logan Paul

De dubbele standaard is volgens de moderators duidelijk geworden bij een incident aan het einde van 2017. Logan Paul, die een kanaal van 19 miljoen abonnees heeft, plaatste een video van zichzelf naast een man die zichzelf had opgehangen aan een boom in een bos.

YouTube besloot zijn video’s uit een premium adverteerdersprogramma te halen, waarop Paul de video offline halen. Een paar weken later plaatste Paul echter een video van zichzelf waarop hij twee dode ratten met een taser raakte. Ook deze video gaat tegen de richtlijnen van YouTube in, en dat gold ook voor eerdere video’s.

De moderators hadden verwacht dat dit soort overtredingen voor een permanente ban op advertenties voor het kanaal hadden gezorgd. Een andere optie was dat het kanaal verwijderd zou worden. Maar Paul kreeg slechts een schorsing van twee weken voor advertenties.

Strengere regels

Paul heeft niet gereageerd op dit verhaal. Een woordvoerder van YouTube zegt dat het bedrijf vond dat de schorsing al een extra hoge straf was, om een voorbeeld te stellen voor de gemeenschap. En hoewel Paul meerdere andere regels overtrad, kreeg hij nooit drie ‘strikes’ in 90 dagen. Dat zou ervoor zorgen dat het kanaal offline wordt gehaald.

YouTube zelf zegt bovendien dat juist mensen die geld kunnen verdienen met YouTube, zich aan strengere regels moeten houden. Dit is omdat ze zaken doen met de videosite. De richtlijnen voor andere makers zouden minder streng zijn.

Dat zakelijke model is echter wel iets wat voor uitdagingen zorgt. Schendt een maker de regels en worden advertenties bij zijn video’s weggehaald, dan kost dat YouTube ook omzet.