Apple past App Store-algoritme aan na klachten over voortrekken eigen apps

Apple

Apple heeft met zijn App Store een machtig platform in handen. Het is immers de enige manier om apps te installeren op apparaten van het bedrijf. The Wall Street Journal ontdekte deze zomer echter dat die App Store ook in het voordeel van het bedrijf werkt: zijn eigen apps staan bovenaan de zoekresultaten. Nu is het algoritme daarvoor aangepast, schrijft The New York Times.

Ook The New York Times heeft nu vastgesteld dat Apple zijn eigen apps regelmatig bovenaan de zoekresultaten plaatst. Bij diverse zoekopdrachten verschenen soms wel veertien apps van de iPhone-fabrikant zelf, voordat die van concurrenten naar boven kwamen. Volgens de krant kunnen concurrenten alleen hoger komen als ze betalen voor een zoekadvertentie.

De analyse van de New York Times – op basis van zes jaar aan zoekresultaten via analyticsbedrijf Sensor Tower – stelt verder dat de apps van Apple zelf bij maar liefst 700 zoektermen bovenaan de marktplaats voor apps staan.

Apple geeft het toe

Apple geeft nu ook dat zijn eigen apps bovenaan staan. Philip Schiller, de senior vice president die over de App Store gaat, en Eddy Cue, de senior vice president die over veel apps van het bedrijf gaat, vertellen dat te maken had met het algoritme.

Dat algoritme bepaalt welke apps bij welk zoekresultaat op welke plek komen. Volgens de twee topmannen komen de apps van Apple veelal hoger dan die van concurrenten, omdat ze populair zijn of omdat hun algemene namen vaak een goede match zijn met algemene zoektermen. Zo komt Apple Music snel naar boven als je op Music (muziek) zoekt in de App Store. Daarnaast zoeken veel mensen volgens Apple naar apps die ze al hebben, waardoor deze ook populairder lijken dan ze eigenlijk zijn.

“We presenteren resultaten op basis van wat we denken dat de gebruiker wil”, aldus Schiller.

Algoritme aangepast

Hoewel Schiller en Cue stellen dat er helemaal niets is om te repareren – want er is volgens hen niets kapot – is het algoritme in juli wel aangepast. Op die manier moet het niet langer lijken alsof de apps een speciale behandeling krijgen.

Diverse apps van Apple staan nu dan ook lager in de App Store dan voorheen. Zo staan er sinds 12 juli nog maar twee apps van Apple in de hoogste zoekresultaten voor het woord “TV”, tegenover de vier die er eerder stonden. Voor “video” en “maps” is het aantal apps van de iPhone-fabrikant van drie naar één gedaald.

Schiller en Cue benadrukken dat het algoritme voorheen ook al goed werkte, maar dat ze zichzelf nu een handicap meegeven om andere ontwikkelaars te helpen. Schiller zegt daarbij dat ze graag toegeven als ze een fout maken, “maar dit was geen fout”.

Onderzoeken

De App Store van Apple ligt al even onder een vergrootglas. Diverse partijen – waaronder Spotify, Kaspersky en andere ontwikkelaars – beschuldigen het bedrijf van machtsmisbruik met de marktplaats voor apps.

Die klachten hebben inmiddels ook voor onderzoeken naar het bedrijf en zijn App Store gezocht. Zo onderzoekt de Russische waakhond FAS of Apple zijn dominante marktpositie misbruikt. En ook de Europese Unie zou een onderzoek zijn gestart.

Foto: Shutterstock.com