Nieuws & Journalistiek

Facebook

Meldingen voor nepnieuws op Facebook verkleind wegens averechts effect

Facebook gaat de meldingen van nepnieuws verkleinen. De reden is dat nepnieuws met de meldingen juist vaker gedeeld...
Apple car

‘Apple heeft plannen voor eigen Blendle-concurrent’

Apple zou een eigen betaalde abonnementsdienst voor artikelen willen starten. Dat stellen ingewijden tegenover...
focus

Media moeten leren om te bepalen wat ze niet doen

Met enige regelmaat sta ik voor een groep mensen om te praten over media-innovatie. Ik vertel over dezelfde dingen als...
robotjournalistiek

Luister naar Rush Talk: Robotjournalistiek in de praktijk

In Nederland gebeurt er nog niet veel op het gebied van robotjournalistiek, maar in Zweden laten bijna alle lokale...
The Daily New York Times

Deze 3 grote veranderingen onderging The New York Times door podcast The Daily

The Daily, de dagelijkse nieuwspodcast van The New York Times, is vanaf morgen te horen op de radio in thuisland de VS....
Google Chrome smartphone

Google gaat abonnementen verkopen namens media

Google laat je voortaan nog sneller een abonnement nemen op een nieuwssite. Dit doet de internetgigant met Subscribe...
tijd

De toekomst van media wordt bepaald door ons kostbaarste bezit: Tijd

Dankzij het internet hebben we de afgelopen 20 jaar - en zeker gedurende de tweede helft van die periode - toegang...
Google

‘Kranten komen hoger in Google-zoekresultaten van abonnees’

Google zou berichten van kranten hoger gaan plaatsen in je zoekresultaten als je een abonnement hebt op dat medium. Dat...
nepnieuws

Sociale media willen afspraken maken over nepnieuws op hun kanalen

Sociale netwerken zeggen bereid te zijn om afspraken te maken om de verspreiding van nepnieuws en desinformatie op hun...
Apple car

Apple koopt Netflix-achtige dienst voor tijdschriften Texture

Apple heeft een Netflix-achtige dienst voor tijdschriften overgenomen. Het gaat om Texture, waarmee je toegang kunt...
SXSW

De zoektocht van de media staat dit jaar centraal op SXSW

Als het gaat om innovatie, trends en veranderingen in de journalistiek en media, dan is SXSW voor mij een belangrijk...

Facebook helpt Nederlanders nepnieuws te herkennen met nieuwe campagne

Facebook is een campagne begonnen in Nederland om je te helpen bij het herkennen van nepnieuws. In een blogbericht geeft...
paywall voor leden

Overleven als nieuwsmedium? Zorg voor leden in plaats van abonnees

Abonnees, advertenties, evenementen, branded content en zo kan ik nog wel even doorgaan. De gemiddelde uitgever heeft op...

Google probeert het vertrouwen van uitgevers te winnen met Google Subscriptions

De relatie tussen internetbedrijven en uitgevers is altijd een moeilijke geweest. Aan de ene kant schuiven Facebook en...
cyber

Wat Rian van Rijbroek ons kan leren over hoe redacties om moeten gaan met hun fouten

Rian van Rijbroek. Na afgelopen week ontkom ik voor mijn gevoel niet aan om in mijn mediacolumn aandacht te besteden aan...