F1 2020 maakt koningsklasse van racen een teamsport

De nieuwste uitvoering van de populaire F1 racegame, F1 2020, is met voorsprong de beste editie in jaren. En dat zonder bijzonder grote sprongen te hebben gemaakt. Nou ja, één hele belangrijke.

Voor spelers van de F1 games is er weinig meer bevredigend dan een geslaagde inhaalmanoeuvre voor overwinning of het met succes verdedigen van een koppositie aan het eind van een lange race. Maar met de introductie van F1 2020 zullen veel spelers voortaan ook direct naar de uitslag kijken: “Waar is mijn teamgenoot gefinished?”

Hele nieuwe dimensie

Een vreemde ontwikkeling in een ‘single seater’ autosport, waar coureurs vaak tot ver achter de komma met elkaar strijden om een positie. Teamgenoot of niet.

Maar de nieuwe My Team-modus zet je in een unieke positie: die van teambaas én nummer 1 coureur van (de naam verklapt het al) je eigen team. Ben jij de digitale Bruce McLaren van een nieuwe generatie?

My Team geeft F1 2020 een hele nieuwe dimensie en vooral een flinke upgrade in levensduur. In tegenstelling tot de bekende Career-modus, waar je als coureur vecht voor een plekje bij de (top)teams in de koningsklasse, ga je in deze nieuwe modus aan de slag met het opbouwen van een compleet nieuw team.

De naam en kleuren van je team, de livery van je auto, de kleding van de coureurs en logo’s om mee te beginnen. En dan: je motorleverancier, sponsoren aan boord brengen en een tweede coureur contracteren.

En dan is het tijd om het asfalt op te gaan, te knokken voor de punten (en de bijbehorende centen). En ondertussen je team en faciliteiten uitbouwen.

Langere levensduur

Voor deze review ben ik nog maar net onderweg, maar het is al direct duidelijk dat My Team de F1 2020 game voorziet van een fors langere levensduur.

Je krijgt in totaal 10 seizoenen om je team uit te bouwen tot een ontastbare kampioensformatie. En die tijd zul je nodig hebben, want net als in het echt zul je moeten blijven innoveren om aan kop te blijven.

Nieuwe updates aan chassis, aero of de aandrijving kosten geld en tijd. Maar je kunt ook investeren in een nieuwe windtunnel voor je Aero-team of een goeie simulator aanschaffen om je tweede coureur te ondersteunen. En die tweede coureur, die moet je tevreden houden voor de volgende contractonderhandelingen. Of juist niet, natuurlijk.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk kritisch was toen de Team-mode werd aangekondigd. De innerlijke purist vond het maar niets dat er straks zo’n nepper tussen de ‘echte’ teams zou staan. Maar eenmaal aan de slag is het plezier van de My Team modus gewoon te groot om daar nog aan te denken. Go F1 Spoiler Alert Racing!

Mocht je overigens liever gewoon met de RB16 van Max Verstappen aan de slag gaan en geen tijd kwijt willen zijn aan het managen van een hele ploeg, dan is de ‘oude’ Career-mode er natuurlijk ook nog gewoon.

Split-screen is terug

Een minder groot uitgelichte, maar toch niet geheel onbelangrijke feature is de terugkeer van split-screen racen.

Zelf klim ik bij het spelen van de game vooral in de Playseat met de Logitech G29, maar voor meer casual spelers is het samen / tegen elkaar kunnen racen een belangrijk onderdeel van de fun. Case at hand: de buurjongens die het te gek vinden om met het stuur aan de slag te gaan, maar broer-vs-broer met de Dual Shocks gaf een hele andere kick.

Nu we het toch over casual hebben: F1 2020 is natuurlijk een heerlijke racesimulatie. Maar ook spelers die graag wat laagdrempeliger aan het racen gaan biedt de game uitkomst dankzij de nieuwe ‘Casual Mode’.

Deze speciale setup zorgt er voor dat bepaalde ondersteunende functies, zoals bijvoorbeeld automatisch schakelen, ondersteuning bij het remmen en tractiecontrole, optimaal ingesteld staan. Daarnaast worden de baanlimieten en schademodellen uitgeschakeld.

Beste F1 game

Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik denk dat Codemasters met F1 2020 echt de beste F1 game van de afgelopen jaren heeft gemaakt (emotionele voorkeuren voor oudere games niet meegenomen).

“Maar Johan, je zei in de opening dat er geen bijzonder grote sprongen zijn gemaakt?”. Dat klopt. De kleine, functionele verbeteringen op grafisch niveau zorgen bijvoorbeeld voor meer beleving in de pits of toffere weerseffecten. Maar alles buiten de auto ziet er wat houterig uit – ondanks bijvoorbeeld de toevoeging van F1 journo Will Buxton.

In de auto is het echter een heel ander verhaal. Dankzij de aangescherpte visuals, de soundtrack en verbeterde simulatie van grip, verschillende ondergronden en bandenslijtage en temperatuur voelt alles snel en direct achter het stuur. Adrenalineshot gegarandeerd zodra de lampen uit gaan.

It’s lights out and away we go…

Voor deze review werd F1 2020 gespeeld op de PS4. F1 2020 is verkrijgbaar voor PCPlayStation4 en Xbox. Je kunt de game ook kopen via Bol.com of Coolblue.

Afbeeldingen via Codemasters