153.000 klachten bij Microsoft over helpdeskfraude in 2017

microsoft

In 2017 kreeg de klantendienst van Microsoft zo’n 153.000 klachten van mensen die in aanraking kwamen met een vorm van helpdeskfraude. Dat is een stijging van 24 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dat meldt Microsoft in een blogbericht.

De klachten kwamen uit 183 laden. Dat geeft volgens Microsoft aan dat dit soort fraude een wereldwijd probleem is. 15 procent van alle mensen verloor ook echt geld op deze manier. Daarbij gaat het om bedragen tussen de 200 en 400 dollar.

Bij helpdeskfraude wordt er bijvoorbeeld vanuit het buitenland gebeld door iemand die zich voordoet als een medewerker van een groot techbedrijf. Die persoon probeert vervolgens toegang te krijgen tot je computer om geld buit te maken.

Probleem groter

Microsoft denkt echter dat het probleem veel groter is dan de 153.000 meldingen die binnenkwamen. Fraudeurs doen zich immers ook voor als werknemers van andere bedrijven. “Helpdeskfraudeurs kiezen naast Windows ook voor gebruikers van macOS, iOS en Android als doelwit.”

In Nederland werkt de Nederlandse overheid samen met private partijen om helpdeskfraude tegen te gaan, zo werd in maart bekend. Bijna 2.000 mensen deden vorig jaar aangifte bij de politie van helpdeskfraude.e.