Wie geen kaartjes heeft weten te bemachtigen voor de Olympische Spelen in Londen deze zomer kan – behalve op TV – nu ook op Facebook terecht. Vandaag lanceerde Facebook namelijk Explore London, een speciale Facebook pagina waar alle sporten en sporters up, close & personal te volgen zijn. Op dit moment is de site nog niet veel meer dan een verzameling van links naar de diverse sportbonden- en athleten fanpagina’s, maar tijdens de Spelen later deze zomer zullen ook live verslagen te volgen zijn en is het mogelijk direct te interacteren met de meer dan 10,000 deelnemers. Ook heeft Facebook bekend gemaakt dat het historische beelden zal vertonen naast de actuele content.
De pagina komt voort uit een samenwerking tussen Facebook en de organisatie van de Olympische Spelen die al ruim 18 maanden in voorbereiding is. De komende 17 dagen zal er getest worden hoeveel comments en interactie de speciale pagina mag verwachten, op die manier kan er bekeken worden of en hoe die communicatiestroom goed te managen is, aldus Facebook. Het is de eerste keer dat de Olympische Spelen sociale media op zo’n grootschalige wijze integreren en ze zijn dan ook erg bang voor misbruik.
Overigens is de samenwerking met Facebook geen exclusieve deal, er zullen binnenkort ook portals worden gelanceerd op Google+ en Twitter. Op alledrie geldt overigens dat er naast de Olympische content, geen enkele advertentie zal worden vertoond.