‘Als big data de nieuwe olie is, moeten we het eerst raffineren voor het echt waarde krijgt’


Vorige week schreven we over de lancering van het ambitieuze projectHuman Face of Big Data“. Met dit project wil auteur/fotograaf Rick Smolan, bekend van onder andere “A Day In The Life”, de maatschappelijke impact van big data in kaart brengen. In 3 semi-simultane events in New York, Singapore en Londen werden vandaag de eerste resultaten van gepresenteerd. We waren er in laatst genoemde stad bij!

Wie denkt dat het project bestaat uit 2 apps, komt bedrogen uit. Het project bestaat namelijk ook uit een scholenprogramma, een groot boek bestaande uit meer dan tweehonderd foto’s, verhalen en infographics, een iPad-app en een documentaire die in 2013 klaar is. Big data is hot en dat was vandaag in Londen absoluut te merken.

Maar voor een groots project als dit, dubbelgroots gepresenteerd in 3 wereldsteden, zijn een aantal zaken behoorlijk opvallend. Zo is de iOS-app om deel te nemen aan het vooronderzoek dat Smolan nodig heeft voor zijn project nog niet op de markt. De redenen hiervoor zijn nog onduidelijk, maar een behoorlijk gemiste kans na de lancering vorige week is het zeer zeker wel. Daarnaast werden er tijdens en tussen de presentaties vandaag een keur aan promotiefilmpjes getoond, filmpjes die vorige week nog niet beschikbaar waren om te gebruiken en zelfs op de ochtend van het event nog niet online stonden.

Dat laatste is extra opvallend omdat de organisatie achter het project had bedacht dat het vergaren van informatie moest plaatsvinden tussen 25 september en 2 oktober. Dat is een schamele week om 2 apps onder een breed publiek te verspreiden en ze aan te moedigen om 50 vragen te beantwoorden in de app. Door werkzaamheden kwam de app pas op 27 september beschikbaar en dus alleen voor Android telefoons. Het noopte het team achter het project om de periode door te trekken naar 20 november a.s.

Met dat in het achterhoofd is een gebruikersgroep van ongeveer 160.000 mensen wereldwijd alsnog een aardige score en het levert nog steeds een mooie set data op. De app keek afgelopen week naar passieve data, stelde provocerende vragen en daagde gebruikers uit om hun grootste wensen te delen. Het eindresultaat voor de gebruikers was hun “Data Doppelganger”, je tegenhanger ergens op de wereld op basis van je antwoorden.

In Londen presenteerde men vandaag de eerste resultaten in een aantal verschillende “Pods”, waarin de sets werden opgebroken in bepaalde onderwerpen. Gezondheid, maatschappij, veiligheid en werk werden gefilterd uit de set en getoond op verschillende – interactieve – schermen.

De week tussen lancering en events bleek te kort. Natuurlijk kwamen er al schitterende visuals tevoorschijn uit de dataset en we kunnen er ook al inhoudelijk iets over zeggen, maar het is bij lange na nog niet op het niveau waar we daadwerkelijk grootse conclusies kunnen en mogen trekken uit de gegevens. Maar wat niet is, kan nog komen: ik kijk met veel spanning uit naar het eindresultaat van het ambitieuze project en denk dat de dataset (én analyses) na 20 november absoluut de moeite waard gaat zijn!

Wat het event als prettige side-effect had was het bij elkaar brengen van een brede groep Big Data enthousiastelingen. Uit alle windstreken en (opvallend) voornamelijk non-technisch werd er met veel passie en frisse blik gediscusieerd over de (0n)mogelijkheden van Big Data en het belang van de juiste analyses. In zijn korte presentatie vatte Jake Porway dat belang goed samen: “If Big Data is the new oil, we need people to refine it. Because if you can’t refine it, it’s useless“.