Een flink plens olie op het vuur van een toch al behoorlijk verhitte strijd. Daarmee is de opmerking van Samsung topman Lee Young Hee in een interview met Bloomberg nog het beste te vergelijken. Wat blijkt? Ook de Koreaanse hardwaregigant is bezig met zogenaamde “smartwatch” en zet alle zeilen bij om deze eerder te lanceren dan grote concurrent Apple.
“We’ve been preparing the watch product for so long,” aldus Lee, vice president van Samsung’s mobiele tak in gesprek met Bloomberg. “We are working very hard to get ready for it. We are preparing products for the future, and the watch is definitely one of them.”
Daarmee lijkt Samsung ook op het gebied van smartwatches de strijd aan te willen gaan met Apple, die overigens nog steeds niet officieel hun slimme horloge hebben aangekondigd. De geruchten worden echter met de dag sterker en bewegingen zoals deze bij de concurrent lijken het alleen maar aannemelijker te maken.
Volgens analisten is het overigens niet gek dat de focus van beiden kampen zich zo radicaal verplaatst van smartphones. De markt voor handsets, intussen geschat op meer dan 350 miljard dollar wereldwijd, nadert verzadiging met een verwachte groei van 9% in 2017 tegenover 27% vorig jaar. De markt voor (slimme) horloges daarentegen, moet de komende jaar gaan groeien tot een recordomzet van 60 miljard dollar.
Hoewel Samsung de deur voor een horloge dus wagenwijd heeft opengezet, deed Lee geen uitspraken over een lanceerdatum, prijs of specificaties van het apparaat. Naar verwachting zal men ook daar eerst even aankijken wat er allemaal bij de concurrent gebeurt.
(de gebruikte afbeelding is overigens geen Samsung gerelateerde smartwatch, maar de vorig jaar gelanceerde HD3 Slyde)