Ubisoft, uitgever van de game Watch Dogs die in November uitkomt, heeft een open datavisualisatie gebouwd die zeer tot de verbeelding spreekt. In WeAreData is een grote hoeveelheid open datasets over 3d-kaarten van Londen, Parijs en Berlijn gelegd. Naast live Tweets, Instagram-posts en Foursquare-checkins zie je metro’s live over de kaart schuiven en stoplichten veranderen. Zelfs het gemiddelde inkomen en energieverbruik van de bewoners de wijk waar je naar kijkt is te zien.
Het real-time aspect en het grote aantal datalagen geeft nadrukkelijk het gevoel dat je live de stad in kijkt. Een beetje creepy en enorm relevant in de huidige, door PRISM gemonitorde wereld.
Watch dogs wordt een game waarin data de hoofdrol speelt. De speler gebruikt data en het manipuleren van systemen om problemen op te lossen in een open, vrij te bewandelen wereld doe doet denken aan de GTA serie.
Dit is overigens niet de eerste originele marketingcampagne die Ubisoft rond Watch Dogs heeft gehouden: in Canada was bijvoorbeeld een geldautomaat te ‘hacken’ via het oplossen van puzzels in een mobiele app.