Op 25 september moet hij in de winkel liggen, Samsung’s Galaxy Gear. Met een prijskaartje van liefst 299 euro is de drempel behoorlijk hoog, maar daar wil Samsung dan wel een behoorlijke lading apps tegenover zetten. Liefst 70, om precies te zijn. De eerste twaalf zijn intussen bekend.
Opvallend genoeg geen Facebook of Twitter bij de launching partners van Samsung, maar a-social network Path. Het platform was zelfs al te bewonderen in de demoruimte: je kunt direct vanaf je horloge reageren op berichtjes of updates delen met vrienden.
Populaire fitnessapp RunKeeper mocht natuurlijk niet ontbreken en dus vinden we ook die app terug op de Gear in Berlijn. Wie echter bekend is met de RunKeeper app voor Pebble zal merken dat de Gear app verdacht veel gelijkenissen toont. Het heeft er alle schijn van dat het team niet heel veel tijd had om iets écht op maat te maken.
Met eBay zien we de eerste eCommerce inhaker op de Gear. Met de app voor je smartwatch kun je via het touchscreen je notificaties van de marktplaats lezen en direct reageren op biedingen.
De meest opvallende naam in de lijst van 12 apps is echter die van notitieplatform annex tweede brein Evernote. Terwijl we gisteren nog het gevoel kregen dat Samsung met de bouw van Scrapbook op de Note 3 juist de Groene Olifant een beetje opzij wilde zetten.
Een overzicht van de overige 8:
- Atooma
- MyFitnessPal
- TripIt
- Vivino Wine Scanner
- Banjo
- Glimpse
Een onbevestigd gerucht dat de IFA rondgaat is dat populaire fotodienst SnapChat ook met een eigen app voor de smartwatch zou komen. Hoewel die gedachte geheel logisch is, blijft het vooralsnog bij geruchten.