We schreven rond de aankondiging van iOS 7 en de nieuwe iPhones 5C en iPhone 5S al over de belangrijke rol die iBeacons zouden kunnen gaan spelen in de nabije toekomst. Nabijer dan gedacht, want dit weekend experimenteerde het Amerikaanse honkbal met de Bluetooth techniek.
Terwijl andere spelers, waaronder Google en Samsung, de afgelopen jaren bezig waren met het focussen op het ‘pluggen’ van NFC, werkte in alle stilte Bluetooth aan een voorzichtige comeback. En zo zagen we dit jaar tijdens de CES en IFA veel nieuwe hardware (opnieuw) gebruik maken van Bluetooth en met name Bluetooth LE.
Ook Apple besloot zich met iBeacons te richten op het ooit zo verketterde Bluetooth, maar alle mogelijke scenario’s bezien: hoe werkt het systeem nu daadwerkelijk in de praktijk? De Amerikaanse honkbalcompetitie MLB nam dit weekend de proef op de som.
What we’re moving toward is building a platform for any team to put their own custom Bluetooth beacons in their parks” – Chad Evans, MLB Mobile Product Development
Dit weekend deed de honkbalbond een eerste test met iBeacons in het stadion van de New York Mets. Met wisselend succes maar de potentie van het platform werd wel direct duidelijk gemaakt: bezoekers worden bij binnenkomst direct begroet en ontvangen speciale content (video, foto, coupons) op basis van hun exacte locatie in het stadion.
Dat het om een experiment ging, werd meerdere malen bevestigd door de MLB en de manier waarop sommige interactie nog niet helemaal vlekkeloos verliep of geheel ontbrak. De komende maanden wil de sportbond de techniek verder verfijnen. Pas in 2014 wil het grootschalig gaan uitrollen.
“We’re baseball, we’re not a small startup,” aldus Chad Evans namens de bond. “We want to be nimble and quick and take new opportunities, but we also don’t want to roll something out that’s going to confuse fans.”