Amazon gaat eigen TV-series uitzenden na uitvoerig data onderzoek

Amazon gaat deze maand twee nieuwe series uitzenden die het volledig in eigen huis heeft geproduceerd. Dat doet het uiteraard niet zomaar, maar op de Amazon-manier: na uitvoerige analyse van diverse datastromen.

Al dit voorjaar kondigde CEO Jeff Bezos aan dat het Amerikaanse Amazon zou beginnen met het produceren van eigen content, die het zou gaan uitzenden via hun eigen streaming videodienst.

Een beetje in de voetsporen van Netflix dus, wat met onder andere House Of Cards en Orange Is The New Black ook zelf aan de slag ging met het produceren van content voor hun diensten.

Maar Amazon zou Amazon niet zijn als het niet nét iets anders zou doen dan in die voetsporen treden. Iets minder dan een maand voor de eerste aankondiging van Bezos publiceerde het bedrijf liefst 14 ‘pilot’-afleveringen van de nieuwe series die Amazon zou gaan produceren.

Meer dan een miljoen kijkers bekeken de series en gaven na afloop hun feedback. Hun beoordeling én hun kijkgedrag (lengte, moment van afhaken, etc) werd echter direct ingezet om te bepalen welke 5 concepten het daadwerkelijk zouden gaan redden tot volledige producties.

“We’ve always operated in a way where we let the data drive what to put in front of customers. We don’t have tastemakers deciding what our customers should read, listen to and watch.” – Bill Carr,  vice president Digital Video & Music

Uit de lange lijst van concepten (volgens insiders stonden er meer dan 1000 ideeën op een longlist) werden dus 14 ’test gemaakt’ en vervolgens kon het team van Amazon op basis van daadwerkelijke inzichten de 5 beste opties kiezen.

wsj_overview_van_amazon_series

Deze maand start Amazon dan ook met het uitzenden van “Alpha House” en “Betas”, die behalve het feit dat ze qua naam lekker op elkaar aansluiten en beide een komedie zijn verder totaal verschillende verhaallijnen omvatten.

Alpha House is een politieke komedie met o.a. John Goodman, terwijl Betas de avonturen omschrijft van een groep ondernemers die het willen maken in Silicon Valley.

De aanvliegroute van Amazon verdient respect: het is geen goedkope oplossing om 14 individuele concepten in pilot op te nemen. Tegelijkertijd is het op de lange termijn goedkoper dan 14 series op te nemen en het merendeel af te moeten schieten.