Nintendo komt niet naar de smartphone, hint naar ‘non-wearable health monitoring’

Tijdens de presentatie van de strategie voor de komende jaren heeft Nintendo’s hoogste baas Satoru Iwata nogmaals benadrukt dat de Japanse gamesgigant géén plannen heeft om hun games aan te gaan bieden op smartphones of tablets. Nog opvallender was de aankondiging dat het bedrijf wél de gezondheidshoek in gaat, maar dan met ‘non-wearables’.

Het was een imposant gezicht, voor liefhebbers van traditie. De presentatie van de nieuwe strategie voor de komende twee jaar aan aandeelhouders en genodigde pers begon met een drie seconden durende buiging van Iwata aan zijn aandeelhouders. Een verregaand excuus voor de slechte rapportcijfers van Nintendo over het afgelopen jaar, zoals de Nintendo Wii U console.

Wat er daarna volgde, was wat minder imposant en eigenlijk vooral tamelijk bizar. Iwata sprak nogmaals de geruchten tegen dat Nintendo zijn games voor tablets en smartphones zal gaan uitbrengen, maar gaf wel aan dat het bedrijf zich actiever op mobiel wil gaan richten.

Geen games, maar ‘service apps’ moeten er voor zorgen dat Nintendo ook buiten de consoles in contact blijft of komt met hun doelgroep. Volgens Iwata wil het bedrijf “actief smart devices gaan gebruiken om verbinding te maken met klanten”, maar veel meer dan dat werd er niet uitgelegd.

Nintendo is a company that sees the true value of entertainment lies in its individuality. Following others into the exceedingly crowded market of mobile applications or the market of wearable technology that is expected to become increasingly competitive and fighting with brute force is not our way of doing business

Een zelfde vaagheid viel er te bemerken rondom Nintendo’s nieuwe plannen rondom gezondheid: “What Nintendo will try to achieve in the next 10 years is a platform business that improves people’s quality of life in enjoyable ways”, zo liet Iwata horen tijdens zijn presentatie.

De manier waarop Nintendo dat wil bereiken is nog tamelijk mysterieus. Zo omschreef de topman van de Japanners: “We wish to achieve an integrated hardware-software platform business that, instead of providing mobile or wearable features, will be characterized by a new area of what we like to call “non-wearable” technology“. Volgens de beleidsbepalers een flinke sprong over de huidige concurrentie heen om als winnaar uit de bus te kunnen komen dus.

nintendo_preso_1

Maar wat die ‘non-wearable’ dan zou moeten worden, dat bleef vooral onduidelijk. Iwata benadrukte nog maar eens de rol van Nintendo als ‘entertainment leverancier’ en de manier waarop zij in deze rol een bijdrage zouden kunnen leveren aan de verbeterde kwaliteit van leven, maar ging niet verder in op de concrete plannen.

Het meest voor de hand liggende is een nieuw, open platform waar Nintendo op gaat samenwerken met bestaande hardware (zoals trackers van Fitbit en Fuelband, maar ook apps als Moves of Runkeeper) en deze data koppelt aan de games van de Japanse gigant.

nintendo_2

Het is echter een raadsel en voordat we meer te weten krijgen van Nintendo, hebben ze nog wat tijd nodig. Niet gek veel overigens, want Iwata wil nog dit jaar de vervolgstappen van Nintendo’s duik in de wereld van gezondheid en kwaliteit van leven verder toelichten. We wachten uiteraard met spanning af!

Je kunt de hele presentatie, inclusief slides, hier terugkijken.