Driekwart van de Amerikanen heeft privacy-issues met de Google Glass

Het is niet de nerdy uitstraling, reputatie of hoge prijs die Amerikanen ervan zou weerhouden de Google Glass te dragen. Meer dan zeventig procent van de Amerikanen zou de Google Glass niet dragen vanwege privacy-issues en veiligheid.

Een nieuw marktonderzoek van Toluna ontdekte dat privacy-zorgen een groot struikelblok vormen voor het dragen van de Google Glass. Twee op de vijf consumenten noemt zorgen over de mogelijkheid dat hackers toegang krijgen tot persoonlijke data, het gemak waar mee anderen alles kunnen opnemen zonder dat het opvalt en het gevaar dat persoonlijke handelingen openbaar worden gemaakt. Volgens Mark Simon, directeur van Toluna:

Google Glass is not yet available on the open market, although it is clear that a high proportion of individuals have concerns about the potential impact on their privacy. This is something Google and other tech companies using the technology should address before the product can become mainstream.

Afleiding is een tweede grote zorg die werd genoemd door het grootste gedeelte van Toluna’s respondenten. Het gevaar van autorijden terwijl je aan het smsen bent is de meeste mensen wel bekend. Minder bekend zijn echter de ongelukken die ontstaan door mensen die smsen terwijl ze lopen en daardoor blindelings de straat oversteken of tegen anderen aan lopen. De meerderheid van de Amerikanen is bang dat de Google Glass een enorme bron van afleiding zal zijn en daardoor ongelukken zal veroorzaken. Daarnaast sprak meer dan een derde van de duizend respondenten hun zorgen uit over beroofd worden tijdens het dragen van de Google Glass.

De vraag is of met deze zorgen de Google Glass ooit mainstream zal kunnen worden. Veel bedrijven en adverteerders rekenen er in elk geval wel op. Zo worden er al advertenties, films en speciale apps voor de Google Glass ontwikkeld.

Google heeft tot nu toe tussen de tien en twintigduizend Google Glasses verkocht aan “explorers” die mee doen aan het testprogramma van Google. De meeste ontwikkelingen zijn daarom nog erg experimenteel en zullen niet de ogen van het grote publiek bereiken. Het succes van de Google Glass zal afhangen van hoe Google op de zorgen van consumenten inspeelt. Tot nu toe lijkt er echter weinig te zijn veranderd ten opzichte van een jaar geleden.