Het Nederlands Elftal maakt gebruik van Google Glass en Oculus Rift om spelers te trainen

Het Nederlands Elftal maakt sinds kort gebruik van de Google Glass om spelers te trainen en gaat mogelijk ook de Oculus Rift-bril inzetten. Het bedrijf Triple IT ontwikkelde applicaties voor beide apparaten om zo de spelers te trainen.

Triple IT ontwikkelde twee applicaties voor de Google Glass. De ene applicatie toont statistieken van de spelers en de teams – bijvoorbeeld de opstelling van het team, de lengte van de spelers en hoe zij zich normaal gedragen. Met de andere applicatie kunnen in real-time video-analyses gedaan worden van wedstrijden. Daarmee kan de huidige situatie bijvoorbeeld vergeleken worden met een training en kan er direct ingegrepen worden indien dat nodig is.

Waarschijnlijk zal de bril in eerste instantie niet door de spelers zelf gedragen worden – hoewel de technologie daar wel klaar voor is. “In de praktijk zal het zo zijn dat een van de assistent-trainers, in dit geval keeperstrainer Frans Hoek, de bril zal dragen tijdens de trainingen,” zegt Sander Schouten, projectleider innovaties bij Triple IT, tegen BNR Nieuwsradio.

Ook de Oculus Rift zal waarschijnlijk ingezet worden voor het trainen van de spelers. Schouten geeft het volgende voorbeeld: “Van Persie krijgt de bal maar niet, maar kan door de Oculus Rift-bril precies zien wat Sneijder zag. Op die manier kan hij leren hoe hij de volgende keer wel aanspeelbaar is.

Om dit mogelijk te maken wordt gebruik gemaakt van speciale hardware die de spelers op het veld kan volgen. Zo kunnen spelers met de Oculus Rift precies zien wat hun teamgenoten zagen. Bovendien is met de bril het gehele veld te zien waardoor de ervaring compleet is.

Volgens Schouten is Nederland het eerste land waar de Google Glass op deze manier ingezet wordt. Er zijn wel clubs die gebruik maken van statistieken via de Google Glass maar zij doen geen real-time videoanalyses.