Waar Samsung afgelopen week de absolute leider bleek op de smartwatch markt, blijkt Fitbit de echte leider te zijn op het gebied van smartbandjes. De fitnesstracker blijkt goed te zijn voor zo’n vijftig procent van de 2.7 miljoen wearable bandjes die wereldwijd zijn verscheept in het eerste kwartaal van 2014. Dat blijkt uit onderzoek van Canalys.
Blijkbaar hebben de problemen rondom Fitbit’s Force weinig impact gehad op de verkoopcijfers van het bedrijf. Een deel van de gebruikers bleek namelijk last te krijgen van agressieve uitslag door het dragen van de armband, waardoor Fitbit noodgedwongen de Force uit de schappen moest halen en gebruikers hun aankoop terug moest laten sturen.
Terwijl Fitbit bijna vijftig procent aan marktaandeel heeft, was een sterke concurrent Jawbone. Deze nieuwkomer op de wearable markt kende een razendsnelle groei volgens Canalys. Nike’s Fuelband daarentegen deed het minder goed, het marktaandeel van het bedrijf daalde met wel tien procent. Canalys stelt:
The FuelBand has frankly been outmatched on sales. Its competitors’ speed, international reach, broader channel distribution, integration with other fitness communities, superior web sites and multi-platform support have proven to be major advantages.
Nike kondigde een maand geleden aan te gaan stoppen met de verdere ontwikkeling van de Fuelband. Of de dalende verkoopcijfers hier een grote rol in hebben gespeeld is niet duidelijk.
Hoewel de markt van wearable bandjes sterk lijkt te zijn met ruim 2.7 miljoen exemplaren verscheept in het eerste kwartaal doet de smartband markt het niet zo goed volgens Canalys. dat komt vooral door de snelle ontwikkelingen op het gebied van wearables:
Some industry observers are wondering if the wearables market is a failure, but Canalys believes the current dynamics instead reflect the rapidly changing nature of wearable devices. More sophisticated sensor technology designed specifically for wearables will be arriving soon.