UberPOP stuit ook in Nederland op hevige weerstand

Eerder vandaag startte taxidienst Uber ook in Amsterdam hun controversiële dienst UberPOP. In strijd met de Wet Personenvervoer en dus rijst de vraag of het hier gaat om een reclamestunt of een statement.

Het is de vraag hoe vaak Travis Kalanick zijn hoofd schudt en zijn schouders ophaalt. De mede-oprichter van taxidienst Uber zag tijdens start van zijn bedrijf al vaker de binnenkant van een rechtzaal dan menig rechter.

Nu de initiële weerstand rond Uber lijkt te zijn afgenomen, lijkt het bedrijf toe te zijn aan een serie nieuwe gevechten in de rechtbank. Want na fikse weerstand in Berlijn en rechtzaken in Barcelona en Brussel, lanceerde Uber vanochtend hun dienst UberPOP ook in Nederland.

Met UberPOP is het mogelijk om, in plaats van een ‘officiële’ taxi, te kiezen voor een rit met een niet-professioneel chauffeur: particulieren die met hun eigen personenauto’s ritjes maken tegen een veel lager tarief.

‘De huidige wetgeving is oud en onduidelijk’
Het is logisch dat veel taxibedrijven niet bepaald enthousiast reageren op de aankondiging van UberPOP in hun stad. In Amsterdam was dat vandaag niet anders.

UberPOP is zo illegaal als de pest – Bas Vos, voorzitter Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi

Zo stelde Taxicentrale Amsterdam (TCA) op AT5 dat de nieuwe dienst ‘evident in strijd is met de regels‘ en verwachten zij dat de gemeente Amsterdam zijn verantwoordelijkheid zal pakken om de dienst te verbieden. Ook het Platform Kwaliteitstaxi stelt, voor de microfoon van de NOS, dat UberPOP ‘zo illegaal als de pest is‘.

Daar is Niek van Leeuwen, directeur van Uber Nederland het niet mee eens. Hij stelt dat de huidige wetgeving onduidelijk en verouderd is. Daarnaast wordt die huidige wet na de zomer opnieuw onder de loep genomen, aldus Van Leeuwen. Het bedrijf rept dan ook vooral over een ‘pilot’ van UberPOP in Amsterdam.

Een recente uitspraak van Minister Kamps, die stelde dat hij de wet opnieuw wilde bekijken om de drempel voor innovatieve diensten als Uber zo laag mogelijk te maken, lijkt die uitspraak van Van Leeuwen te bevestigen.

De functie van de wet is niet om je voor te liegen en je te vertellen dat altijd alles maar comfortabel zal zijn of dat morgen er weer hetzelfde uitziet als vandaag – Neelie Kroes

De woede van Neelie
In april van dit jaar liet ook Eurocommissaris Neelie Kroes zich al – tamelijk furieus – uit over de rechtzaken die er door heel Europa werden aangespannen tegen de diensten van Uber.

‘We kunnen digitale innovaties en veranderingen in ons dagelijks leven niet tegenhouden door ze te negeren, er tegen in staking te gaan of ze proberen te verbieden’, aldus Kroes op haar weblog.

Kroes is vooral van mening dat de discussie niet moet gaan over de diensten van Uber of soortgelijke platforms, maar over een verbreding van de ‘deeleconomie’.

Het statement van Kalanick
Ondertussen zal Kalanick zijn schouders ophalen en zich klaarmaken voor de volgende ronde. Het feit dat zijn bedrijf zonder te mokken hun diensten blijft lanceren in diverse Europese steden en de strijd weer aangaat, geeft nog maar eens aan hoe gedreven het team is.

De ambitieuze ondernemer blijft vooral bezig met het verleggen van de grenzen op persoonsvervoer. De status quo is voor de 37-jarige Amerikaan slechts een tussenstation in het verder innoveren van persoonsvervoer. Want zelfs zijn eigen dienst is nog te duur, aldus Kalanick.

De huidige tarieven zijn niet zo hoog vanwege de mooie auto’s, maar vanwege die andere gast’, aldus Kalanick, ‘zelfrijdende auto’s zullen de tarieven nog verder verlagen, omdat we dan die andere gast niet meer nodig hebben‘.

Op naar de volgende, dus.