Yik Yak, een nieuw anoniem sociaal netwerk verspreidt zich razendsnel onder studenten. De app heeft verdacht veel weg van Secret of Whisper, maar volgt het verspreidingspatroon van dat andere, minder anonieme sociale netwerk.
Want het klinkt je wellicht bekend in de oren: Yik Yak is vooral populair onder Amerikaanse studenten. Met duizenden tegelijk wisten ze het anonieme sociale netwerk te vinden. De oprichters? Twee – net afgestudeerde – Amerikanen van 23 jaar. Het maakt de vergelijking met Facebook bijna helemaal rond.
Yik Yak is niet bepaald nieuw, de makers lanceerde de eerste versie van hun app al in 2013, maar wisten dit voorjaar pas echt meters te maken met hun uitrol. Twee losse investeringsronde van in totaal $11.5 miljoen zullen daar zeker bij geholpen hebben.
De app heeft goed gekeken naar andere netwerken en wat daar goed werkt. Zo deelt Yik Yak het anonieme karakter van bijvoorbeeld Secret, terwijl het een stemsysteem gebruikt dat we kennen van Reddit. Hoe actiever je gebruik van het netwerk, hoe meer ‘yakarma’ je ontvangt.
Yik Yak is de enige app die een gelocaliseerd sociaal netwerk kan bieden waar je nieuwe mensen ontmoet en geen vrienden die je via-via kent.
Volgens de oprichters van Yik Yak speelt de app vooral in op de behoefte om mensen te leren kennen in je omgeving zonder dat je ze via-via kent of lange investeringen hoeft te doen om ze te leren kennen. Dat zou ook de populariteit op de campus verklaren.
Anonieme sociale netwerken hebben momenteel alles behalve de wind mee. Zo worden apps als Whisper en Secret vaak in verband gebracht met cyberpesten op scholen en werd die laatstgenoemde eerder dit jaar zelfs verboden in Brazilië.
Het zou in het voordeel van Yik Yak kunnen werken dat het netwerk zich niet richt op het ontfutselen van anonieme bekentenissen of andere geheimen, maar juist op luchtige conversaties en grapjes. Daarbij wordt het anonieme karakter juist niet gecultiveerd.
Qua groei deelt Yik Yak vooralsnog niet het pad van Mark Zuckerberg’s sociale netwerk, hoewel de app snel groeit blijft het aantal actieve leden tot op heden nog ‘in de duizenden’. Of die groei wel gaat komen, zal de tijd moeten leren. Het team van de app doet in elk geval zijn best.
Ondertussen kunnen we wel een polletje opzetten wat er eerder was: de naam van de app of de toespeling van het design van die app op het populaire pepermuntje?