Print is dood. Zeggen ze. Maar wie vandaag de dag een goede tijdschriften- of boekwinkel binnen loopt ziet het tegenovergestelde: De opkomst van niche magazines is in volle gang. Bladen die zich richten op een internationaal publiek van likeminds. Neem bijvoorbeeld Offscreen: Een pareltje van een blad voor iedereen die in online werkt.
The people behind bits and pixels
Offscreen is een blad over de mensen achter de digitale revolutie. Het tijdschrift, dat wordt bestierd vanuit Melbourne, Australië, verschijnt 3 keer per jaar en staat bomvol interviews met industry leaders maar ook minder bekende digitale creatieven. In depth verhalen van mensen zoals Joshua Topolsky (mede-oprichter van Engadget en The Verge), Jake Nickel (Threadless) en Ruchi Sanghvi (Facebook, Dropbox), maar ook korte profielen van bijvoorbeeld Nalden, die een beeld geven van hoe hun dag, leven en werkzaamheden er uit zien.
Wat vooral opvalt aan het tijdschrift is de simpele maar schitterende vormgeving en printkwaliteit. Offscreen heeft een handzaam pocket formaat dat zo in je tas past, en wordt gedrukt op stevig, mat papier. Het blad staat bomvol foto’s van toffe startup kantoren, bureaus, en creatieve werkomgevingen. Naast individuele portretten worden ook veel complete teams uitgelicht, bijvoorbeeld de mensen achter de schitterende iOS game Monument Valley.
Liefde voor print
In het blad vind je geen advertenties, behalve dan een klein middensegment van sponsoren. Op een glanzende zwarte achtergrond staat slechts 1 logo afgebeeld, van de bedrijven die het blad ‘mede mogelijk maken’ zoals WeTransfer, Envato en Adobe Typekit. Elk exemplaar van het magazine heeft dan ook meer weg van een klein mini boek dan een ‘blad’. Dat vertaalt zich natuurlijk wel in de prijs van het magazine: Offscreen wordt verkocht voor een adviesprijs van €15.
Volgens oprichter en hoofdredacteur Kai Birch is Offscreen inmiddels een uit de hand gelopen passie:
I’m originally a web designer myself and after 10 years of client work I just felt really exhausted and empty by working in digital only. Don’t get me wrong, I love the web. It’s just that anything we produce as digital designers is so ephemeral. After a decade of producing websites, I had nothing to show for. It was all gone — disappeared into the ether that is the internet.
I think producing Offscreen as a real, printed magazine had a lot to do with scratching my own itch. I wanted to prove to myself that I can actually create something that exists beyond the one-dimensional, short-lived world that is the web. I was intrigued by the idea of putting my own magazine on the shelf or seeing it in shops around the world.
What’s so nice about print? It’s the multisensory experience. The smell of the ink, the feel of the paper — qualities we’re starting to sorely miss in the flat screen world. There are some really beautifully produced indie publications out there and people love buying them not despite being in print, but because of it.
I believe we’re currently going through a revival of (the appreciation of) print. More people than ever before are willing to spend a decent amount of money on a well-designed reading experience on paper. Its physicality is drawing people in and it creates a unique community around this experience.
Offscreen magazine verschijnt 3 keer per jaar en via de website kun je een abonnement afsluiten voor $59 per jaar (plus verzendkosten). Je kunt ook losse nummers bestellen voor $22 per stuk. In Nederland kun je Offscreen kopen bij de Atheneum boekwinkel op het Spui in Amsterdam voor €15.
Quotes en foto’s via The Fox is Black