2015 is het jaar van de mobiel en social media

Vandaag werden de resultaten van het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media & Entertainment‘ bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat mobiele apparaten razend populair zijn en het aantal gebruikers van social media nog steeds groeit.

Mobiele apparatuur

65% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder hebben tegenwoordig een tablet in bezit. Dit zijn 8,6 miljoen tablets. Dit percentage groeide 4% tussen december 2014 en juni 2015. Jongeren lopen hierbij nog iets achter. Van 50% in 2014, heeft nu 57% van de jongeren een tablet in bezet. Van heel Nederland is 65% in het bezit van een tablet.

80% van de Nederlanders hebben een smartphone. Dat zijn er dus 10,6 miljoen. Van de jongeren is maar liefst 96% in het bezit van een smartphone. Jongeren gebruiken hun smartphone meer om te appen (84%) dan om te bellen (76%).

Smartwatches zijn nog niet doorgebroken in Nederland. Slechts 1,5% van de Nederlanders heeft een smartwatch. Nederlanders lijken ook niet heel geïnteresseerd. De koopintentie nam van 17% in december 2014 af naar 11% in juni 2015.

Social media gebruik

Ook het aantal Nederlandse gebruikers op social media groeit nog steeds. Het aantal Nederlanders met een actief Facebook (74%) en Twitter (30%) account blijft stabiel, ook onder jongeren (89% op Facebook en 52% op Twitter). Van die geruchten dat jongeren minder gebruik zijn gaan maken van social media klopt (in Nederland) dus niks.

Instagram, Pinterest en Snapchat groeien, vooral onder jongeren. Op zowel Snapchat als Instagram is meer dan de helft van de jongeren online, terwijl het gebruik onder het totaal aantal Nederlanders nog erg laag ligt. Instagram groeide met 5% van 13% naar 18% in juni 2015. Pinterest groeide het meest onder deze drie kanalen, van 10% naar 17%. Snapchat is het minst populair in Nederland. Het groeide van 6% in december 2014 naar 9% in juni 2015.

Video on demand

Het gebruik van betaalde Video on Demand diensten is iets gegroeid, van 36% in december 2014 naar 38% in juni 2015. Jongeren zijn vaker bereid om te betalen voor het kijken naar films en series, tussen de 13 en 19 jaar maakt 53% van de Nederlanders gebruik van deze diensten. Hierbij kijkt 51% via de TV, 49% via een mobiel apparaat.