Mercedes-Benz gaat voorop in de strijd om zelfrijdende auto

Mercedes-Benz gaat weer adverteren tijdens de Super Bowl, ’s wereld best bekeken sportwedstrijd van het jaar. Na een jaar afwezigheid keert de autofabrikant weer terug en niet zonder reden.

Ondanks dat de commercial gewijd is aan de Mercedes-Benz GT, een sportwagen, is dat niet de overkoepelende boodschap van het adverteren, zo laat Drew Slaven, Vice President of Marketing van Mercedes-Benz USA weten aan Forbes.

In gesprek met Forbes zwijgt de topman zelfs over de GT. In plaats daarvan vertelt Slaven liever over het project van Mercedes-Benz om een zelfrijdende auto te ontwikkelen.

Eerder deze maand tijdens de CES in Las Vegas onthulde Dietzer Zetsche, CEO van Daimler AG en Hoofd van Mercedes-Benz, de F 015 Luxury in Motion, een zelfrijdende ‘onderzoeksauto’. Hij zei hierbij:

Zelfrijdende auto’s zullen onze samenleving veranderen. De auto groeit uit zijn rol als vervoersmiddel en wordt als het ware een mobiele ‘leefruimte’.

Om de visie van mobiele ‘leefruimte’ te ondersteunen heeft de F 015 een variabel ‘zitsysteem’. Zo kunnen de vier stoelen geroteerd worden, waardoor je elkaar direct aan kunt kijken en draaien de stoelen 30 graden opzij zodat je gemakkelijk uit de auto kunt stappen als de deuren opengaan.

Daarnaast kunnen passagiers communiceren met de auto via gebaren, eye-tracking of door het aanraken van de zes schermen in het interieur.

Mercedes-Benz-F-015-Luxury-in-Motion-02

Volgens Slaven is dit de nieuwe vorm van luxe en is het autonome rijden één van de belangrijkste pijlers. “Het is de hoeksteen van de innovaties van Mercedes-Benz”, aldus de Slaven.

Mercedes-Benz verwacht dat ruimte en tijd in de toekomst steeds belangrijker worden voor de mensen. “Hoe groter de verstedelijking, hoe meer mensen gehecht raken aan privacy”, aldus Zetsche tijdens de CES.

Volgens Slaven is Mercedes-Benz veel verder in het proces van autonoom rijden dan dat de meeste consumenten zijn. De technologie is inmiddels een stuk verder dan een jaar geleden, maar Slaven weet dat de consument nog bang is om de controle van de auto uit handen te geven.

Mercedes-Benz is overigens niet de enige autofabrikant die adverteert tijdens de Super Bowl. Samen met zes andere automerken zal Mercedes-Benz de strijd om aandacht aan moeten gaan.