De zes smartwatches die draaien op Google’s mobiele besturingssysteem Android Wear hebben slechts een marktaandeel opgeëist van 15,6 procent, zo meldt onderzoeksbureau Canalys.
Volgens het onderzoeksbureau zijn er in 2014 in totaal 4,6 miljoen smartwatches verscheept, maar slechts 720.000 smartwatches hiervan draaien op Google’s besturingssysteem Android Wear. Hiermee heeft Android Wear slechts een marktaandeel van 15,6 procent op het gebied van smartwatches. De populairste smartwatch met Android Wear is Motorola’s Moto 360.
Canalys heeft in haar onderzoek smartwatches gedefinieerd als ‘smart wearable bands’ die gebruik kunnen maken van apps van derde partijen.
Chris Jones, Vice President van Canalys, zegt dat de verkoop van smartwatches met Android Wear ver achterblijft op de verwachtingen van Google.
We denken dat het marktaandeel van 15,6 procent vele malen lager is dan Google had gehoopt en verwacht. De matige verkoop lijkt voornamelijk te wijten aan de batterijduur.
Ondanks problemen met de levering is Motorola’s Moto 360 veruit de meest verkochte smartwatch met Android Wear. Hiermee laat de Moto 360 onder andere LG’s G Watch en G Watch R achter zich. Andere smartwatches met Google besturingssysteem zijn de Sony SmartWatch 3, de Asus ZenWatch en Samsung’s Gear Live.
Apple Watch
Met de komst van de Apple Watch in april zal de concurrentie voor Android Wear smartwatches nog zwaarder worden. Zeker gezien het feit dat Apple zich heeft gefocust op de batterijduur, één van de zwakke kanten van Android Wear smartwatches.
Volgens de analisten van Canalys zal Android Wear zich terugvechten in de strijd om smartwatches. De markt wordt momenteel gedomineerd door marktleider Samsung.