Geef jij je persoonlijke data weg voor een korting op je zorgverzekering?

Zou jij je privacy opgeven als je onder aan de streep minder hoeft te betalen voor je zorgverzekering? Dat is de gedachte achter een nieuwe verzekering in de VS die vorige week werd aangekondigd. Middels een pasje kunnen klanten registreren wanneer ze gaan sporten en via GPS tracking wordt geregistreerd wanneer je vervolgens weer naar huis gaat. Hoe sportiever de klant is, hoe meer korting hij spaart op zijn zorgtarief.

Het idee is niet langer futuristisch, maar vanaf nu de realiteit. Vitality, een nieuwe zorgverzekering van verzekeraar John Hancock wordt op dit moment uitgerold in Zuid-Afrika, Europa, Australië en Singapore. Mensen die zich inschrijven ontvangen een Fitbit die automatisch alle bewegingsdata van de gebruikers synct naar het persoonlijke gezondheidsdossier. De meest actieve gebruikers kunnen een korting ontvangen die oploopt tot wel 15%. Daarnaast kan gespaard worden voor Amazon cadeaukaarten en hotelbonnen.

Volgens moederbedrijf John Hancock is alle gebruikersdata veilig en wordt deze niet verkocht aan derden. Behalve bewegingsdata kun je in de app die bij het verzekeringsplan hoort ook andere medische gegevens bijhouden, zoals je medicijngebruik of voedingspatroon. Maar ook stemmingswisselingen, of je je bijvoorbeeld wel eens depressief voelt. “Je hoeft ons nooit data te geven die je liever niet deelt” zegt een woordvoerder van het bedrijf. “Dat heeft alleen als consequentie dat je hier geen kortingspunten voor kunt sparen”.

Die puntentelling zorgt ervoor dat gebruikers kunnen worden ondergebracht in verschillende categorieeën, varierende van ‘hoog-risico’ tot ‘zo fit als een hoentje’. Met 3500 punten bereik je de zilveren status, met 7000 ben je goud en met 10.000 platinum. Niet-rokers kunnen met het systeem 1.000 bonuspunten verdienden, evenals mensen met een gezonde bloeddruk, cholesterolwaarden en glucoselevels. Door 3 keer in de week te gaan sporten of actief te bewegen spaar je 3120 punten per jaar. Een griepprik levert 400 punten op. Na een jaar gaat de teller weer opnieuw lopen.

Elk nieuw lid wordt automatisch aangemaakt op ‘goud status’. Daarmee ontvang je gelijk 9% korting op je jaarlijkse premie. Wanneer hij ziek wordt of er iets ernstigs met hem gebeurt zal zijn premie niet direct omhoog gaan, in het eerste jaar behoudt hij zijn gouden status. Daarna zou hij door punten verlies elk jaar een paar procent meer gaan betalen.

Vitality is sterk gebaseerd op het idee van gamification: Mensen voelen zich positief gestimuleerd om beter hun best te doen gezond te leven als ze daar direct een beloning voor ontvangen. Toch zal het programma vooral mensen aanspreken die van zich zelf al erg gezond zijn. Op dit moment hebben nog geen wetgevers bezwaar aangetekend tegen het nieuwe verzekeringsprogramma, naar verwachting wordt het binnenkort dan ook in de hele VS uitgerold.