IBM’s supercomputer Watson analyseert emoties in tekstberichten

IBM heeft een interessante, nieuwe functie toegevoegd aan Watson: de Tone Analyzer. De supercomputer kan nu analyseren welke emoties er achter een geschreven bericht schuil gaan.

Het bedrijf presenteerde de IBM Watson Tone Analyzer vandaag en maakt de dienst ook beschikbaar middels een Engelse testsite. Gebruikers kunnen hier hun teksten laten analyseren op emoties, zodat je zeker weet dat je tekst de juiste boodschap overbrengt. De Tone Analyzer vertelt je namelijk bij elk woord welke emotie daaraan gelinkt is en geeft je vervolgens een aantal synoniemen, die mogelijk beter in je verhaal passen.

IBM’s Watson kan meerdere menselijke emoties herkennen, waaronder verdriet, blijdschap, angst en boosheid. Dat doet de supercomputer door te kijken naar de sociale toon en schrijfstijl van de tekst grondig te analyseren, want op basis hiervan kan Watson opmaken welke emoties jij in een tekst wil verwerken en of dat met de gekozen woorden goed overkomt. Dat is vooral handig in de pr, maar IBM denkt dat het systeem ook voor persoonlijk gebruik heel nuttig kan zijn.

Als je aan de slag wilt met de Tone Analyzer, dan kun je het systeem hier proberen.