Apple Pay viert eerste verjaardag, maar wanneer komt de dienst naar Nederland?

Hoewel we in de afgelopen 12 maanden ook CurrentC, Android Pay en Samsung Pay uitgerold zagen worden, zou 2015 volgens Apple CEO Tim Cook toch echt het jaar van Apple Pay worden. Intussen bestaat de dienst in de VS een jaar en is het tijd een tussentijdse score op te maken.

Meer competitie van collega’s Google en Samsung lijkt de keus van Apple om groots in te zetten op contactloos betalen volledig te valideren. Daarnaast kiezen steeds meer financiële startups, zoals Square, om ook de diensten van Apple te gaan ondersteunen.

Traditionele kaartverstrekkers

Maar misschien nog wel belangrijker is de steeds breder groeiende adoptie onder traditionele banken. Afgelopen zomer voegde Apple nog eens 170 ondersteunende banken toe aan hun betaalplatform.

En hoewel sommige traditionele kaartverstrekkers in de media nog wel eens hun ongenoegen over nieuwe spelers Apple en Google lieten horen, lijkt er sinds kort een ommekeer gaande.

MasterCard laat weten 'een sterke stijging' van Apple Pay te zien. Zo liet Ed McLaughlin, bij MasterCard werkzaam als ‘Chief Emerging Payments’, in een recent interview weten dat hij een ‘sterke stijging’ van het aantal betalingen via Apple Pay zag. “Maar deze technologieën hebben tijd nodig om echt te groeien”, aldus McLaughlin.

Dat een bedrijf als Mastercard het zo opneemt voor nieuwe diensten als Apple Pay is volgens Odysseas Papadimitriou, CEO van financiële sites CardHub en WalletHub een teken dat we serieus mogen nemen.

Hardware vs software

McLaughlin laat in datzelfde interview echter ook doorschemeren dat hij de ontwikkeling van Android Pay – voorheen Google Wallet – met veel interesse volgt.

Die adoptie zou wel eens een stuk sneller kunnen gaan, aangezien Google er voor gekozen heeft hun betaalsysteem via een softwarematige update direct beschikbaar te maken aan gebruikers van het Android-platform.

“Android Pay wordt interessant, aangezien het via een update direct beschikbaar komt”, aldus McLaughlin. “Daarmee is het betaalsysteem direct beschikbaar om meer dan 1000 verschillende smartphones die Android Pay ondersteunen.

Vorig jaar oktober, toen Apple Pay werd gelanceerd, had slechts 12 procent van de gebruikers de benodigde hardware om überhaupt gebruik te maken van de dienst. Een jaar later is dat getal weliswaar gestegen tot 47 procent (en zal het verder stijgen met de introductie van de nieuwe iPhones), het is nog altijd een beperking van de doelgroep.

currentC_walmart

Moeizame uitrol

Het uitrollen van een nieuw betaalplatform is weliswaar geen misselijke klus, voor veel buitenstaanders heeft het er toch veel van weg dat Apple veel soepeler had kunnen groeien met Pay.

Vooralsnog is het betaalsysteem gelimiteerd tot winkels en horeca in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Vooralsnog is het aantal partners nog altijd beperkt tot net geen 70 merken. Dat is weliswaar een verdubbeling ten opzichte van de lancering, maar lijkt toch wat mager.

Die beperking is vooral te danken aan grote Amerikaanse retailers die zich rap na de lancering van Apple Pay groepeerde en een volwaardige concurrent, CurrentC, lanceerde. Daardoor wordt Apple buitengesloten bij grote franchises als Gap, 7-Eleven, Dunkin’ Donuts, Sears, Kmart, Banana Republic en Wendy’s.

Niet dat CurrentC daardoor nu direct een gevaarlijke concurrent is: vooralsnog rolde het samenwerkingsverband het platform slechts uit in één franchise (Columbus). Met 110.000 vestigingen nog geen directe aanslag op de 1+ miljoen locaties waar Apple vertegenwoordigt is.

Europese regelgeving

Hoewel Apple vrij snel uitweek naar het Verenigd Koninkrijk met hun platform, blijft het voor de rest van Europa vooralsnog koffiedik kijken wanneer men toegang krijgt tot Apple Pay.

Daarvoor zal Apple vooral een bakkie moeten gaan doen bij het hoofdkantoor van de Europese Centrale Bank, zo lijkt het. De ECB stelt dat er een maximum van 0.5 procent van het aankoopbedrag mag worden gevraagd als fee voor het faciliteren van de transactie tussen kaartverstrekker en bank.

Apple rekent momenteel echter al 0.15 procent van elke aankoop door aan de kaartverstrekker, die zich op zijn beurt dus zorgen maakt of de marges nog wel voldoende zijn.

“De adoptie in het Verenigd Koninkrijk is hoopvol,” aldus Papadimitriou. “Maar het is duidelijk dat er nog wel wat moet gebeuren voordat Apple Pay echt loskomt in Europa.” In Nederland moeten we dus nog even geduldig wachten, voor we dienst kunnen proberen.

Apple Pay met de Apple Watch

Afname in gebruik

Ondertussen spelen er in de Verenigde Staten weer hele andere dingen. Na een succesvolle lancering en vooral veel enthousiaste early adopters neemt het gebruik van de betaaldienst daar nu af, volgens onderzoek van InfoScout.

Het aantal gebruikers dat aangaf eigenlijk niet stil te staan bij Apple Pay steeg van 17 naar 23 procent Stelde begin dit jaar nog 48 procent van de gebruikers dat ze ‘op elk moment mogelijk’ gebruik maakte van Apple Pay, is dat percentage intussen gedaald naar ongeveer 33 procent. Het aantal gebruikers dat aangaf eigenlijk niet stil te staan bij Apple Pay tijdens het betaalproces nam in diezelfde periode toe van 17 naar 23 procent.

Uiteraard zeggen deze cijfers nog niet bijster veel, in een fase waarin de uitrol van Pay alleen maar verder gedoseerd zal gaan worden. Het laat echter wel zien hoe ver de dienst nog verwijderd is van brede adoptie en acceptatie als ‘het nieuwe pinpasje’.

Tijd

Wat 12 maanden Apple Pay duidelijk maakt, is dat het zelfs voor Apple geen eitje is om de financiële wereld daadwerkelijk te ontwrichten. Desalniettemin zorgt de inzet van Apple en Google wel voor een flinke wake-up call in de branche.

Want naast het samenwerken met bedrijven als Apple, Google en Samsung, verkiezen partijen als MasterCard en banken als ING ook al voor hun eigen ‘contactloze’ experimenten; van betalen met een selfie tot afrekenen via de app van je bank.

Papadimitriou: “Apple zal heus geen dominantie over deze markt afdwingen, zoals ze dat wel voor elkaar kregen met de iPhone, maar het is wel duidelijk dat de dienst een blijvertje is!”

Welke initiatieven ’s-werelds grootste merk naast zich moet gaan dulden tijdens de opkomst van het contactloze betalen, zal de tijd moeten leren.