De ene fitnesstracker is de andere niet. Bedrijven kiezen continu voor verschillende aanpakken: de één kiest voor een smartwatch met fitnesstoepassingen; de ander voor slimme kleding. Dit allemaal in een poging om de ideale fitnesstracker te ontwikkeling.
Deze week gaat het in Las Vegas los, want daar vindt momenteel de CES 2016 plaats. Van oorsprong consumentenelektronicabeurs met stofzuigers en televisies, die zich steeds meer ontpopt als een beurs waar het allemaal om slimme technologie draait. Daarom worden er jaarlijks veel slimme fitnesstrackers aangekondigd op de CES. Maar ook dit jaar is weer duidelijk: niemand weet hoe de ideale fitnesstracker eruit ziet.
Er zijn drie soorten fitnesstrackers: de simpele trackers (vaak zonder scherm), smartwatches (met naast tracking ook andere functies) en wearables waarbij de tracker is ingebouwd in andere kledingstukken of gadgets.
Simpele trackers
De Misfit Ray die deze week aangekondigd werd op de CES past duidelijk in de eerste categorie: een simpele, maar elegante armband met een een klein onopvallend LED-lichtje. Hij gaat zes maanden mee als je hem opgeladen hebt en houdt bij hoeveel je beweegt en hoe goed je slaapt.
De fitnessband gaat overigens 99 dollar kosten en is vanaf de lente te bestellen.
Dit soort trackers zijn niets nieuws: Jawbone en Fitbit zijn jaren geleden al begonnen met het introduceren van betaalbare fitnesstrackers. Omdat smartphones toen nog niet uitgerust waren met bluetooth 4.0, moesten deze trackers handmatig aangesloten worden op een pc of smartphone om gegevens te synchroniseren. Vervolgens werd de data geanalyseerd en uiteindelijk visueel weergegeven.
Dat samen met het feit dat fitnesstrackers er steeds beter uit is gaan zien en de apps bij de fitnesstrackers steeds beter worden, zorgen ervoor dat de bandjes nog steeds toenemen in populariteit. Zo wordt er bijvoorbeeld steeds meer gedaan op het gebied van sociale interactie: je krijgt de prestaties te zien van vrienden en familie, die op zijn beurt jou weer moet motiveren om meer te bewegen.
Een andere opvallende aankondiging tijdens de CES was die van Withings, een bedrijf dat zich voornamelijk richt op allerlei toepassingen rondom smart health en fitness. Zo ontwikkelt het bedrijf slimme weegschalen en analoge horloges met ingebouwde fitnesstrackers.
Nu komt Withings met de Go: een hele simpele fitnesstracker. Met felle kleuren en een redelijk kinderlijk uiterlijk hebben ze ervoor gekozen om een fitnesstracker te combineren met een horloge op een goedkope manier. Omdat de Go gebruikmaakt van een e-inktscherm gaat hij ongeveer acht maanden mee op een klein batterijtje. Het bandje is overigens optioneel: je kunt de Go ook als losse tracker om bijvoorbeeld je riem dragen.
De Withings Go kost 70 euro, maar het is nog niet bekend wanneer het product verschijnt.
Smartwatches
Fitbit is tijdens deze CES juist een hele andere richting ingeslagen. Het bedrijf, dat mede de simpele fitnesstracker op de kaart heeft gezet, koos nu voor een gecompliceerder apparaat. De Fitbit Blaze is in zijn essentie een smartwatch: naast het bijhouden van stappen en andere fitness gerelateerde zaken, toont het ook de notificaties van de smartphone.
Voor Fitbit is het wellicht geen onlogische keus: er is veel meer ruimte om feedback te geven op basis van de data die het apparaat verzamelt. Zo kan de Blaze de gebruiker direct aanspreken als hij ergens iets kan verbeteren tijdens het sporten via de speciale FitStar-app.
Maar Fitbit bevindt zich door deze stap wel in gevaarlijk water, het voordeel dat het bedrijf heeft door jarenlange ervaring met het verzamelen en analyseren van data rondom beweging en sport is ineens minimaal. De Blaze concurreert nu direct met de Apple Watch, de horloges van Pebble en de honderden Android Wear-horloges. En hetgeen dat Fitbit geleerd heeft over beweging en sport valt misschien wel in het niet in wat Apple, Google en Pebble weten over gebruiksgemak en interfaces.
De Blaze gaat vijf dagen mee op de batterij, wat meer is dan de meeste smartwatches maar in het niet valt in vergelijking met de simpele fitnesstrackers. De Blaze verschijnt dit voorjaar en gaat 230 euro kosten.
Slimme gadgets
De techniek staat nooit stil en dat betekent dat alle sensoren van een fitnesstracker steeds kleiner en kleiner worden. Hierdoor is het vaak niet nodig om een apart apparaat te ontwikkelen om hartslag of beweging waar te nemen. Op de CES 2016 zagen we dan ook talloze slimme gadgets die fitnesstracking combineren met andere toffe functies.
Een goed voorbeeld zijn de nieuwe earphones van Misfit: de Specter. Deze draadloze oortjes spelen namelijk niet alleen muziek af, maar functioneren ook als fitnesstracker. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel stappen je gezet hebt, hoeveel calorieën je verbrand hebt of hoe ver je gelopen hebt. Kortom: alles wat een simpele fitnesstracker ook kan.
De Misfit Specter earphones verschijnen deze zomer; het is nog onbekend hoeveel ze gaan kosten.
Een ander opvallende tracker is de JBL UA Heart Rate-hoofdtelefoon. Zoals de naam al weggeeft is het JBL samen met sportkledingsmerk Under Armour gelukt om een hartslagmeter in een paar oortjes te integreren. Ook zijn deze earphones draadloos te gebruiken in combinatie met iedere smartphone.
De UA Heart Rate-koptelefoon met hartslagmeter gaat 249 euro kosten en is later dit jaar verkrijgbaar.
Nu kan ik me voorstellen dat je niet de hele dag met oortjes in wil zitten, daarom verschijnt er ook steeds meer slimme kleding. Want tracking werkt natuurlijk het beste op iets dat je de hele dag draagt.
Eén van de meest sprekende voorbeelden zijn de SMARTSOE 01, slimme schoenen van het Franse Digitsole. Deze futuristisch ogende sneakers hebben ingebouwde sensoren waardoor er heel nauwkeurig bijgehouden kan worden hoeveel stappen je zet. Minder praktisch maar wel leuk om te laten zien: de SMARTSHOE 01 beschikt over een zelfstrikkende veters.
De SMARTSOE 01 gaat 450 dollar kosten en is vanaf september te koop in de VS en Europa.
Een ander opvallende ontwikkeling is die van het slimme shirt of sport BH. Op de CES presenteerde OmSignal hun slimme BH. Het bedrijf gokt heel duidelijk dat de toekomst van fitnesstracking misschien direct in de kleding verweven kan worden, aangezien de technologie steeds betaalbaarder wordt. De slimme BH geeft gebruikers onder andere inzicht in hun hartslag, ademtempo en calorieverbranding.
De tracker samen met de sport BH kosten 150 dollar, minder dan het slimme shirt voor mannen, die kost namelijk 275 dollar.
Al met al is er niet een bepaalde categorie binnen fitnesstracking die momenteel de boventoon voert en de reden daarvan is misschien wel dat fitnesstracking je net te weinig oplevert. Als je fanantiek sport is het fijn om je trainingsvoortgang te zien, maar voor dagelijks gebruik is het inzicht in de data even leuk en daarna heeft het eigenlijk maar weinig meerwaarde.
Naarmate de sensoren steeds beter worden, de algoritmes nauwkeuriger en wearables beter gaan communiceren met andere apparaten kan ook de meerwaarde toenemen. Maar daarvoor moet de markt zich focussen op toepassingen in plaats van het bedenken van zoveel mogelijk vormen voor hun fitnesstrackers.