Consumentenbond sleept Samsung voor de rechter vanwege updatebeleid

De Consumentenbond gaat een kort geding aanspannen tegen Samsung, omdat de consumentenorganisatie vindt dat het bedrijf tijdens een te korte periode Android-updates aanbiedt. De Consumentenbond vindt dat je als gebruiker tot twee jaar na aankoop recht hebt op beveiligingsupdates, maar Samsung garandeert die updates slechts tot twee jaar na de introductie van een toestel. Dat meldt de NOS, die de dagvaarding van de Consumentenbond heeft ingezien.

Omdat Samsung een aangepaste versie van Android gebruikt zijn gebruikers afhankelijk van Samsung om een update te krijgen voor een toestel. Hierdoor komen updates sowieso later dan Google ze ter beschikking stelt en bij oudere toestellen komen ze dus helemaal niet meer.

Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond is het een groot probleem:

Beveiligingslekken worden niet of te laat opgelost. Maar ook apps kunnen stoppen met werken.

Concrete aanleiding is het Stagefright-lek. Een deel van de Samsung-telefoons is nog steeds kwetsbaar doordat het lek niet is gedicht en bij andere toestellen duurde het heel lang voor de benodigde update beschikbaar kwam. De Consumentenbond vindt dat Samsung sowieso eerlijker moet zijn over zijn updatebeleid, zodat je weet waar je aan toe bent als je een smartphone koopt. Volgens de organisatie schendt Samsung de zorgplicht die het heeft tegenover zijn klanten.

De kritiek is overigens breder dan Samsung. Het updatebeleid van LG, Huawei en Motorola is ook niet perfect, stelt de Consumentenbond. De club richt zich echter op Samsung om dat zijn het het slechtste doen en ook nog eens marktleider zijn. Samsung laat in een reactie aan de NOS weten liever in overleg te gaan met de Consumentenbond, dan een juridische discussie te hebben in de rechtszaal.