Hij is misschien wel de eerste celebrity onder de computers: Watson van IBM. In februari 2011 deed de supercomputer namelijk mee als kandidaat aan de Amerikaanse televisiequiz Jeopardy! Hij nam het op tegen de twee beste kandidaten uit de historie van het programma. En hij won met een ruime voorsprong.
IBM Watson WeekIn deze artikelenserie gaan we dieper in op de mogelijkheden van IBM Watson Analytics: Een online data-analysetool waarmee iedereen data-analyses kan uitvoeren en visualisaties kan maken. Hiervoor maakt het systeem gebruik van kunstmatige intelligentie.Sindsdien is Watson nog veel slimmer geworden (we zijn volgende maand dan ook vijf jaar verder) en heeft IBM ook een aantal commerciële producten gebouwd op de technologie van Watson, waaronder Watson Analytics. Hiermee kunnen bedrijven de kracht van Watson gebruiken om data te laten analyseren en zelfs voorspellingen te laten doen. Dat is interessant voor bijvoorbeeld analisten in de financiële wereld en voor wetenschappers die grote datasets moeten analyseren, maar bijvoorbeeld ook voor financieel specialisten, journalisten, overheden en pr-medewerkers. Tijdens de Watson Week gaan we dagelijks in op de mogelijkheden van Watson Analytics voor specfieke groepen, maar laten we vandaag bij het begin beginnen: Watson zelf.
Deep Blue
IBM heeft inmiddels een rijke historie als het gaat om de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Dat begon in de jaren 80 met iets wat toen de ultieme uitdaging was voor ontwikkelaars: het bouwen van een schaakcomputer die de beste schaakspeler ter wereld kan verslaan.
De in Taiwan geboren Feng-hsiung Hsu begon daar in 1985 mee, toen hij nog niet bij IBM werkte. Zijn eerste slimme schaakcomputer was ChipTest, daarna volgde Deep Thought. IBM haalde Feng-hsiung Hsu in 1989 binnen en de ontwikkeling van Deep Thought werd binnen het bedrijf voortgezet om te resulteren in Deep Blue.
In 1996 nam Deep Blue het op tegen regerend wereldkampioen Garry Kasparov, maar verloor uiteindelijk. De computer werd verder verbeterd en ging ruim een jaar later voor de herkansing. Mede door een verkeerde zet van Kasparov won Deep Blue toen.
Deep Blue werkte op een andere manier dan de kunstmatige intelligentie waar we tegenwoordig veelvuldig over praten. Het systeem was namelijk niet zelflerend. Alle schaakregels waren door de ontwikkelaars ingeprogrammeerd en bij elke zet berekende Deep Blue razendsnel alle mogelijke zetten door; om de beste uit te voeren. Tijdens zijn tienduizendste potje zou Deep Blue echter niet beter zijn dan tijdens zijn eerste.
Jeopardy!
Deep Blue was een fantastische uitdaging voor het team bij IBM dat er aan werkte en het leverde, naast een flinke hoeveelheid media-aandacht, een heleboel kennis op. IBM wilde eigenlijk nog wel een keer zo’n uitdaging en het idee daarvoor ontstond in 2004 toen Charles Lickel, een toenmalige onderzoeksleider van het bedrijf, met wat collega’s in een restaurant zat.
Het hele restaurant viel op een gegeven moment stil en keek naar de televisie. Niet omdat er breaking news was of een belangrijke sportwedstrijd, de mensen keken massaal naar Jeopardy!, een kennisquiz waarbij kandidaten de vraag bij een antwoord moeten zien te vinden. Er was namelijk iets bijzonders aan de hand: kandidaat Ken Jennings won aflevering na aflevering en het begon er steeds meer op te lijken dat deze man onverslaanbaar was. Maar het moest toch mogelijk zijn om een computer te bouwen die deze man kon verslaan?
Lickel kreeg toestemming van zijn baas en na een lastige zoektocht naar een groep ontwikkelaars die de bijna onmogelijke uitdaging aandurfde werd Watson gebouwd onder leiding van David Ferrucci. De opdracht die hij kreeg, was simpel: bouw een computer die razendsnel antwoord kan geven op een willekeurige kennisvraag.