De onmogelijke missie van Jack Dorsey om Twitter weer te laten groeien

Er gaat bijna geen dag voorbij dat we niet over Twitter schrijven, omdat er de laatste tijd ontzettend veel gebeurd bij het bedrijf. Begin dit jaar verdween een aantal topmensen en gisteren begon Twitter met de uitrol van een wijziging in de tijdlijn, Hierdoor zie je (optioneel) voortaan eerst een lijst een een algoritme geselecteerde tweets ziet en dan pas de chronologische tijdlijn. De komende tijd zullen er nog meer veranderingen volgen, heeft Twitter aangekondigd.

De reden van zowel de interne veranderingen, als de wijzigingen in het product zelf, werd gisteravond duidelijk toen de kwartaalcijfers van het laatste kwartaal van 2015 bekend werden gemaakt. De omzet van het bedrijf is namelijk wel gegroeid, maar het aantal gebruikers stokt. Da’s een probleem, omdat Twitter nog geen winst weet te maken met de 320 miljoen gebruikers die ze hebben. Aandeelhouders willen in zo’n geval zien dat het aantal klanten nog wel groei, maar dat is dus ook niet langer het geval.

Tij keren

De grote vraag is of Twitter het tij kan keren en de groei weer kan herpakken (en bij voorkeur ook nog versnellen ten opzichte van de groei de afgelopen jaren). Maar als ik heel eerlijk ben: ik zou niet weten hoe ze dat in hemelsnaam gaan realiseren. Met wat wijzigingen aan de dienst hier en daar, gaat dat in ieder geval never nooit niet lukken.

Een andere optie voor het bedrijf is om zich volledig te focussen op hoe er zoveel mogelijk geld verdient kan worden aan de gebruikers die er nu zijn. Ik haalde dat eerder al aan in een lang stuk dat ik over Twitter schreef. Afgelopen weekend werd namelijk weer eens duidelijk hoe trouw een flink deel van de Twitter-gebruikers is. Veel gebruikers verstuurden boze tweets, omdat ze bang waren dat de chronologische tijdlijn zou verdwijnen. Uit zulke trouwe gebruikers, waarvan een flink deel de dienst al jaren dagelijks gebruikt, moet meer te halen zijn dan Twitter nu doet.

Jack Dorsey

Maar voorlopig lijkt Twitter zich toch echt te focussen op het herstellen van de gebruikersgroei door allerlei wijzigingen door te voeren aan de dienst. CEO Jack Dorsey denkt daadwerkelijk dat functies als de lijst niet-chronologische tweets en de functie Twitter Moments meer gebruikers gaan opleveren. Dat betekent dat Dorsey of heel naïef is of dat hij probeert om de aandeelhouders te sussen, maar zelf ook wel weet dat er meer nodig is.

Live

Wat in dat opzicht meer vertrouwen wekt is dat Twitter zich nog meer wil focussen op live-diensten, zoals Periscope. Periscope-CEO Kayvon Beykpour heeft promotie gekregen en hoort nu bij het hoogste management. Nu is livestream-app Periscope nog geen gigantische hit, het live-aspect is wel iets dat Twitter al met tekstberichten uniek maakte en wat in het huidige medialandschap veel potentie heeft.

De vraag is vooral wat Twitters volgende stap gaat zijn op dat vlak en hoe dat op lange termijn kan bijdragen aan positieve resultaten voor het bedrijf. Live kan een nog belangrijker onderdeel zijn van het toekomstige Twitter, maar er is veel meer nodig om het tij te keren. En wat dat betreft toont Jack Dorsey, die nu ruim een half jaar de baas is van het bedrijf, nog geen enkele visie die vertrouwen geeft in een rooskleurige toekomst voor het bedrijf.