“In de Verenigde Staten was het gemeenschapsgevoel niet meer te vinden”, zegt Tolia. “Mensen wisten elkaars namen niet eens. Maar in Nederland hebben we gemerkt dat dit gevoel nooit weg is geweest.”
Waarom kiest het bedrijf dan toch voor Nederland als eerste internationale uitbreiding? Daar is een aantal redenen voor, vertelt Tolia. Met een vestiging in Nederland kan het bedrijf zien hoe ze om moeten gaan met een andere taal en in een andere tijdszone. Dat is handig, want het bedrijf wil uiteindelijk de hele wereld veroveren. “Bovendien hebben we ervaren dat Nederlanders early adopters zijn op dit gebied, ze erg sociaal zijn en graag anderen helpen.”
Beter en veiliger
Uiteindelijk wil Nextdoor buurten beter en veiliger maken, zegt Tolia. Hij haalt het ene onderzoek na het andere aan: mensen die veel mensen uit hun buurt kennen zijn gelukkiger en leven zelfs langer. “Zo ver wil ik nog niet gaan”, lacht Tamar van de Paal, die de Nederlandse tak van het bedrijf gaat runnen. “Wat ik graag wil zien, is dat buren meer aan elkaar gaan hebben.”
Sinds november heeft het bedrijf al proefgedraaid. Bij de lancering waren er 93 buurten actief. Dat wil zeggen dat de initiatiefnemer binnen drie weken tien of meer leden verzamelt. Lukt dat niet, dan gaat de buurt weer op grijs en kan iemand anders het proberen.
De Nederlanders gebruiken het platform in vergelijking met de VS ongeveer twee keer zoveel voor het organiseren van evenementen en voor het weggeven, delen of lenen van spullen. Buurtpreventie en veiligheid omvat ongeveer tien procent van de gesprekken. In Nederland wordt WhatsApp ook op die manier ingezet, maar CEO Tolia ziet de berichtendienst niet als concurrentie. “Je kunt maar met honderd personen in zo’n groep (inmiddels is dat aantal 256, red.) en het is een onoverzichtelijke reeks aan berichten.”
v.l.n.r. Ruben Nieuwenhuis (StartupDelta), Jasper Hooijkaas (pilottester), Nirav Tolia (CEO), Tamar van de Paal (countrymanager)
Uitbreiding en verdienmodel
Aan het eind van dit jaar hoopt Tolia dat in Nederland een kwart van alle buurten actief is op Nextdoor. Het bedrijf kijkt langzaam verder naar de volgende internationale uitbreiding. Het Verenigd Koninkrijk staat bovenaan de lijst.
Ondertussen denkt het bedrijf na over het uitrollen van een verdienmodel. Uit ervaringen in de Verenigde Staten blijkt dat veel hulporganisaties het platform willen gebruiken om in contact te komen met bepaalde buurten. “Daarna volgen scholen en kerken”, zegt Tolia. “En uiteindelijk moeten lokale bedrijven in hun eigen buurt kunnen adverteren.”
Nextdoor is beschikbaar als app voor Android en iOS en werkt ook op desktop via de site.