Bedrijven moeten dankzij VR dingen die heel gebruikelijk zijn opnieuw gaan uitvinden. Het is immers een visueel medium, waardoor je bijvoorbeeld niet langer afhankelijk kunt zijn van ouderwetse webpagina’s. Het is dan ook geen wonder dat MasterCard nu al een mogelijkheid om in VR te betalen demonstreert. Mensen die in VR kijken naar een golftoernooi van PGA in Florida, krijgen virtuele producten te zien, die ze vanuit de digitale omgeving kunnen aanschaffen.
MasterCard werkt hiervoor samen met Wearality, een bedrijf dat VR-brillen en andere wearables maakt. De startup heeft voor MasterCard speciale software ontwikkeld, waarmee virtuele goederen in een live VR-video getoond kunnen worden. Zo krijg je tijdens het golftoernooi bijvoorbeeld de broek te zien die de huidige golfer draagt. Door met je hoofd licht te bewegen kun je deze broek in meerdere kleuren bekijken en vervolgens bestellen. Zonder dat je ooit de virtuele livewedstrijd hoeft te verlaten.
Het ziet er allemaal best handig uit, maar je kunt je afvragen hoe opdringerig de VR-winkel van MasterCard kan worden. Je zet immers een VR-bril op om ergens aanwezig te zijn – dan heb je natuurlijk geen zin om overal om je heen virtuele kiosken te zien. Dat klinkt als een pop-upreclame die je niet kunt wegklikken.