Kledingadvies van H&M krijgen, een update van het weer ontvangen of een spelletje boter, kaas en eieren spelen. Het kan nu allemaal in Kik. De berichtendienst heeft namelijk zijn eigen store met chatbots geopend.
Het is een logische stap voor Kik, nu er een trend lijkt te zijn waarbij gebruikers zich steeds meer verplaatsen van losse apps naar platforms, zoals berichtenapps. Het bedrijf zegt in te willen springen op die trend, zonder af te doen aan de simpelheid van een berichtendienst. Chatbots zijn daar de ideale uitkomst voor: je hoeft niets te downloaden, je nergens te registreren en de informatie komt tot je op een manier die je gewend bent, namelijk via de chat.
Ontwikkelaars kunnen met de ontwikkelkit van Kik ook zelf aan de slag om bots voor de chatapp te ontwerpen. Facebook stelde zijn chat-SDK voor zijn persoonlijke assistent Facebook M begin dit jaar ook beschikbaar voor ontwikkelaars. Ook andere grote bedrijven zetten er vol op in. Zo zei Microsoft tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie vorige week nog dat het chatbots centraal wil stellen in het leven van zijn gebruikers.
In Nederland is KLM onlangs ook ingesprongen op deze trend. Bij de vliegmaatschappij kun je nu via Facebook Messenger inchecken.