Facebook lijkt op de juiste weg met sociale virtual reality

Facebook heeft een demo getoond van de sociale virtual reality-ervaring op de Oculus Rift. Dat deed het op de tweede dag van zijn ontwikkelaarsconferentie F8, gisteren, in San Fransisco. In februari maakte Facebook bekend een speciaal team samengesteld te hebben dat moest kijken naar sociale interactie in virtuele 360-gradenomgevingen. De eerste resultaten zijn nu zichtbaar gemaakt voor het publiek.

Zoals voor virtual reality geldt: je moet het eigenlijk gewoon zien. UploadVR heeft de beelden vanuit de zaal, waarin te zien is hoe Facebook CTO Mike Schroepfer interacteert met zijn collega Mike Booth, die zo’n 55 kilometer verderop zat.

Schroepfer benadrukte na de demonstratie dat dit slechts een prototype is. In hun interactie maken Booth en Schroepfer gebruik van de Touch-controllers, die pas later dit jaar uitkomen. Daarmee is het mogelijk om bolvormige 360-gradenfoto’s vast te pakken, waarna je je in die omgeving kunt begeven. Booth en Schroepfer konden elkaar daarnaast een das en strik geven en een selfie maken, die via een postbus direct op de Facebook-pagina van de CTO werd gepost.

De grootste beperking die tot nu toe uit de demonstratie blijkt, is dat de foto niet in 3D is. Daarnaast moet ook nog blijken wanneer de kwaliteit van een foto goed genoeg is om realistisch over te komen en wat een minder stabiele internetverbinding doet voor de ervaring. Het feit dat de controllers die handbewegingen zichtbaar maken ook pas later dit jaar worden geleverd, zegt genoeg over de tijdspanne waarop we dit kunnen verwachten. Het zal naar alle waarschijnlijkheid nog minstens een aantal maanden duren voordat Facebook deze functionaliteit daadwerkelijk uitrolt.

In de tussentijd kun je met de Oculus Rift wel andere sociale virtual reality-ervaringen doen. Vorige maand lanceerde Facebook namelijk nieuwe functionaliteiten voor sociale games.