Wellicht is het je al eens opgevallen: Netflix verandert af en toe de plaatjes die bij series worden getoond. Dat lijkt volstrekt willekeurig, maar eigenlijk onderzoekt de videodienst op deze manier welke afbeeldingen ons het meeste trekken. Daar blijkt een complete wetenschap achter te schuilen, die ook nog eens per regio anders is.
Netflix licht in een uitgebreide blogpost toe wat ze bij hun plaatjesonderzoek zoal hebben ontdekt. Neem bijvoorbeeld Unbreakable Kimmy Schmidt. Bij deze serie wist het plaatje met twee hoofdpersonages te winnen, waarschijnlijk omdat de acteurs complexe emoties laten zien.
Afbeeldingen met zo weinig mogelijk personages doen het kennelijk ook goed. Bij seizoen 1 van Orange in the New Black had Netflix nog een plaat met allerlei personages in beeld, maar bij latere vervolgen stond alleen de hoofdrolspeelster centraal. Dat bleek ineens een stuk meer interesse te wekken. Ergens ook logisch: hoewel groepsshots het goed doen op grote billboards, is een plaat op Netflix een stuk minder groot. Iets minder detail is dan wel handig.
Schurken doen het ook goed. Bij de kinderserie deden twee plaatjes met vijandige personages het vele malen beter dan platen van de goedzakken of algemenere onderwerpen. Daarnaast blijkt ieder land sowieso zijn eigen voorkeuren te hebben. Bij de serie Sense 8 werd getest met zes afbeeldingen, waarvan vier bovenaan de populariteitslijst stonden in verschillende landen.
Bedrijven testen uiteraard al veel langer wat wel of niet werkt – Netflix-productbaas Neil Hunt vertelde ons daar al eens over in een interview met Numrush. Maar het is interessant hoe Netflix deze data toepast op zijn serie-aanbod. Het toont ook aan waarom de voorpagina van Netflix continu verandert.