Lange file Gotthardtunnel makkelijk te vermijden met Google Maps

Het mooie weer tijdens het extra lange weekend zorgde gisteren voor lange files in het noorden van Italië en in Zwitserland. Terugkerend vakantieverkeer stond uren in de file voor de Zwitserse grens en de Gotthardtunnel.

File Gotthardtunnel

Gedurende de hele dag stond er circa 2 uur file voor de Gotthardtunnel, waar het verkeer slechts mondjesmaat wordt toegelaten omdat het belangrijk is dat iedereen in de tunnel goed door kan rijden. De ANWB waarschuwde Nederlandse automobilisten daarom om om te rijden via de San Bernadinotunnel, een alternatieve route richting Duitsland.

Maar ook daar liep het in de loop van de ochtend al goed vast: automobilisten konden ook daar rekenen op een wachttijd van tenminste anderhalf uur. Reizigers die via Frankrijk wilden rijden stonden ruim 3 uur in de file voor de Mont Blanc tunnel.

Google Maps

Niet het ideale moment om huiswaarts te rijden na een paar heerlijke dagen in Italië, maar wisten wij veel. Goedgemutst stapten ook wij gisterochtend in onze auto op weg naar huis. Via de Gotthardtunnel was de planning, want zo waren we immers ook heen gereden.

Bij het instellen van de route op Google Maps krijgen we gelijk een melding dat onze reistijd aanzienlijk oploopt als gevolg van de lange wachttijden voor de tunnel in Zwitserland. Maar interessant genoeg, past Google haar route onderweg steeds aan op de actuele verkeersinformatie om zo lange wachttijden te omzeilen.

Zo stuurt Google ons bij een rotonde vlak na de Zwitserse grens linksaf, waar alle verkeer rechtsaf gaat aansluitend in een lange stilstaande file richting snelweg. Via een route langs een industrieterrein komen wij enige tijd later bij precies diezelfde oprit weer uit, maar zonder dat we daarvoor een half uur hebben hoeven stilstaan. Sterker nog: we hebben zelfs minder kilometers hoeven maken om er te komen.

De alternatieve route naar de Gotthardtunnel

Met een half uur winst op de teller hopen we op een nieuwe Google-truc als we de Gotthard tunnel naderen. Ook op de heenweg troffen we een flinke wachttijd van anderhalf uur voor de tunnel, maar Google tipte ons een ventweggetje naast de snelweg, waarmee we de file grotendeels wisten te omzeilen. Geldt dat ook nu weer?

Dorpjes en bouwwerkzaamheden

Google adviseert ons inderdaad een afrit te nemen vlak voor we de file inrijden. Vanaf de provinciale weg zien we de eindeloos sliert van stilstaande caravans en vrachtwagens, waar wij vooralsnog moeiteloos langsheen rijden. Toch maken we ons zorgen: we zijn de enige auto die voor dit alternatief kiest, en onderweg staan grote borden die ons waarschuwen dat er verderop een oprit is afgesloten. Ook de Gotthard pass, een alternatief voor de tunnel die alleen in de zomermaanden geopend is, zit nog dicht.

Zonder file de Gotthardtunnel in

We rijden verder, en hebben af en toe zicht op de kilometerslange file. Daar zit in elk geval totaal geen beweging in. We duimen dat Google geen enorme fout maakt. Onze geschatte aankomsttijd is bijna 2 uur korter dan toen we vertrokken. Als dit werkt, is het bijna te mooi om waar te zijn.

Op een verlaten weg rijden we ongeveer 15 minuten langs pittoreske Zwitserse dorpjes waar alleen de lokale koffietent druk bezocht oogt. Dan de laatste oprit voor de tunnel: we zien graafmachines en bouwwerkzaamheden, het ziet er twijfelachtig uit. Maar de beambte die naast een rood noodstoplicht staat gebaart ons vriendelijk om door te rijden, de Gotthardtunnel in. Zonder ook maar een minuut te hebben stilgestaan.

Nederland

Het meest bijzondere aan de situatie vind ik het feit dat blijkbaar nog maar weinig automobilisten gebruik maken van Google Maps, of een ander real time navigatieoplossing die rekening houdt met de actuele verkeerssituatie op de weg. Wanneer je in Nederland wat files probeert te ontwijken door een binnendoorroute te nemen vind je daar vaak ook wel wat andere slimmerds die op de hoogte zijn van het alternatief. Nu reden we er eenzaam bij, en dat terwijl de alternatieve route niet extra moeilijk of lang was.

Natuurlijk moet je om Google Maps te gebruiken wel even je dataroaming in het buitenland aanzetten. Google heeft een internetverbinding nodig om de actuele verkeersinformatie te kunnen ophalen en alternatieve routes te kunnen berekenen. Maar dat voelt als een kleine moeite voor een tijdsbesparing van bijna 2 uur op je thuisreis.

De vraag is natuurlijk wat er gaat gebeuren wanneer automobilisten wel massaal gebruik gaan maken van Google Maps of andere apps om her en der files te ontwijken. Stroomt er ineens meer verkeer door dorpen en straten die daar totaal niet op berekend zijn? Voorlopig nog niet iets om je zorgen over te maken, als je de situatie gisteren bij de Gotthardtunnel in ogenschouw neemt. Maar de slimme vakantieganger vertrouwt volgende keer op Google Maps.