VR heeft een vlucht genomen sinds de eerste brillen, bijvoorbeeld de Oculus Rift en HTC Vive, op de markt zijn gekomen. Maar het nadeel is dat veel van deze apparaten een behoorlijk goede computer nodig hebben om te werken. De Samsung Gear VR – die in samenwerking met Oculus gemaakt is – bestaat echter al langer en heeft alleen een telefoon nodig. Dat zien we terug in de cijfers: in de afgelopen maand had de bril een miljoen gebruikers.

De Gear VR werd een half jaar geleden geïntroduceerd, maar heeft nu dus ruim een miljoen actieve gebruikers per maand. Dat vraagt natuurlijk om een feestje, en dat vond Oculus ook. Zij komen met nieuwe content voor de brillen en geven ons een update over mobiele virtual reality.

“Het geheim van VR is dat het niet alleen een beetje beter kan zijn dan de andere ervaringen die je gehad hebt”, vertelt Max Cohen, de mobile-topman bij Oculus. “Het moet nog beter zijn.”

Nieuwe content

Op dit moment zijn er 250 applicaties voor Gear VR, maar ze vinden is niet altijd even eenvoudig. Daarom komt Oculus volgende maand met een nieuw Oculus Home-design, waardoor je eenvoudig nieuwe content kunt vinden. Daarnaast komt er vanaf deze week een “What’s New”-sectie en een nieuwe bibliotheek met linkjes direct naar de applicaties. Overigens wordt de Gear VR ook een stukje socialer: je kunt zien wat je vrienden kijken of doen.

Meest interessant zijn toch wel de nieuwe VR-ervaringen die Oculus heeft aangekondigd. Hieronder valt bijvoorbeeld een film van Guardian die je laat zien hoe het is om in een isoleercel te zitten, maar ook Notes on Blindness: Into the Darkness, waarin je meemaakt hoe het is om langzaamaan blind te worden. Aan het einde van mei komt Tactera uit, een realtime strategie-spel met holografische stukken. Nomads is nu al beschikbaar. In dit spel kun je ontdekken hoe het is om in verschillende nomadische stammen geboren te zijn, bijvoorbeeld de Maasai in Kenia.

Gear VR en video

In de lijst zien we veel nieuwe video’s, wat niet vreemd is volgens Oculus. Zeven van de tien meest gebruikte applicaties in de Gear VR hebben met video te maken. Volegns Eugene Wei, de baas van video bij Oculus, wordt er twee miljoen uur aan video bekeken via de mobiele headset. Hierbij horen overigens ook de gebruikelijke 2D films die we ook in bioscopen zien. “Maar wanneer de meeste mensen het over video en VR hebben, gaat het over 360-gradenfilms”, vertelt Wei.

Veel 360-graden videomateriaal voor VR-brillen is er echter nog niet. Vaak gaat het om slechts een paar minuten per clip. Dit komt vooral doordat het erg duur is om een film van twee uur in 360 graden te maken, al zijn er inmiddels wel een aantal filmmakers die interesse tonen in dit concept. “Ik hoorde van een aantal regisseurs dat ze dit aan willen pakken”, zegt Wei. “Ik ben nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren.”

Nog meer content?

De miljoen actieve gebruikers per maand is niet alleen een leuke mijlpaal, maar ook een reden om ontwikkelaars meer content voor het platform van Gear VR te laten maken. Veel ontwikkelaars zeiden volgens Cohen tot nu toe dat ze mochten bellen als ze een miljoen gebruikers hadden en dat is nu dus gelukt. Hopelijk betekent dit dat we nog veel meer content tegemoet kunnen zien.

OZO-PRESS-PHOTO-05.0

VR-video neemt overigens inderdaad een vlucht, en niet alleen bij Samsung’s VR-bril. GoPro lanceerde in april een speciaal platform voor VR-video’s, Google laat je 360-graden video’s op je eigen website plaatsen en zelfs Facebook laat je dit soort filmmateriaal op je tijdlijn plaatsen. Bovendien zijn er ook al een aantal camera’s uitgekomen om in 360 graden te filmen. Zo heeft Samsung de Gear 360, die dit voorjaar in Nederland te koop zal zijn. Er zijn ook professionele camera’s voor VR-producties: bijvoorbeeld Facebook’s Surround 360, maar ook Nokia kwam met een camera: de OZO.