WizeNoze is een Nederlandse startup die als doel heeft om het internet beter geschikt te maken voor kinderen. De startup probeert dit onder meer te doen door het aanbieden van een nieuw soort zoekmachine en een speciaal soort content voor kinderen.
WizeNoze werd in 2013 opgericht door voormalig Microsoft-directielid Diane Janknegt en Theo Huibers, professor aan de Universiteit van Twente. Janknegt legt uit dat ze zag hoe software de maatschappij en de dingen om ons heen kon veranderen en kwam op datzelfde moment in contact met Huibers, die net met een onderzoek bezig was naar hoe het internet geschikter gemaakt kan worden voor kinderen en het idee voor WizeNoze was geboren. Vorig jaar ontving WizeNoze een investering van 1,75 miljoen euro van het Ministerie van Economische Zaken en twee particuliere investeerders.
Kinderen komen namelijk op steeds jongere leeftijd in contact met het internet, terwijl de informatie die op het internet verschijnt lang niet altijd geschikt is voor kinderen. Iedereen kent waarschijnlijk de uitkomst wanneer kinderen via Google zoeken naar afbeeldingen voor hun spreekbeurt over poesjes.
Niet alleen is veel content op het internet ongeschikt voor kinderen, maar is deze ook veel te moeilijk om te begrijpen voor kinderen. Het is voor kinderen bijvoorbeeld heel moeilijk om de bron van een website te beoordelen en zijn de eerste resultaten vaak niet relevant of te moeilijk.
Janknegt geeft als voorbeeld wanneer kinderen zoeken naar het fruit ‘citroen’. Op eerste pagina die Google weergeeft worden alleen links gegeven naar het automerk Citroën. Hetzelfde geldt voor wanneer kinderen zoeken naar de uitleg van een hotel.
Jouw Zoekmachine
Speciaal voor kinderen is er daarom de zoekmachine Jouwzoekmachine.nl ontwikkeld. Jouwzoekmachine.nl werd september 2015 gelanceerd en wordt momenteel op meer dan 80 procent(!) van de basisscholen aangeboden.
Door middel van een speciale technologie wordt er gezocht naar bronnen die geschikt zijn voor kinderen, zoals het bijvoorbeeld Klokhuis en Willem Wever. Hierna wordt de content door de technologie beoordeeld op het leesniveau van kinderen. Dit doet de technologie bijvoorbeeld aan de hand van de moeilijke woorden die in de tekst staan.
Kinderen kunnen in de zoekmachine dan ook het onderwerp in typen waarover ze informatie willen en daarna hun leeftijd aanklikken. Hierdoor krijgen ze content die voor hun leeftijd geschikt is. Zo krijgen jongere kinderen bijvoorbeeld content met meer afbeeldingen. In totaal beschikt Jouwzoekmachine.nl nu over vele honderdduizenden pagina’s waar gelinkt naar kan worden.
Janknegt benadrukt dat de zoekmachine niet te vergelijken is met Google. Zo wordt er wanneer er gezocht wordt naar ‘Facebook’ bijvoorbeeld geen link naar Facebook gegeven, maar wordt er wel informatie en uitleg gegeven over het platform. Ook wordt er bijvoorbeeld nog niet gelinkt naar oefensites als Muiswerk of Squla.
WizeNoze richt zich op informational search: het zoeken naar informatie over bepaalde onderwerpen. Ook onderscheidt WizeNoze zich van Google doordat het geen data traceert of gegevens opslaat. Er worden geen advertentie getoond en zoekresultaten worden hoger in de resultaten getoond simpelweg aan de hand van de content die het beste ‘antwoord’ geeft op het onderwerp dat het kind heeft ingevoerd.
Het verdienmodel van WizeNoze bevindt zich dan ook voornamelijk aan de ‘achterkant’. Zo wordt bijvoorbeeld de technologie achter de zoekmachine verkocht aan bedrijven zodat zij deze op hun site kunnen integreren.
Content Editor
De andere kant van het verdienmodel bevindt zich bij het tweede onderdeel waarmee WizeNoze het internet geschikter probeert te maken voor kinderen. Naast dat het voor kinderen moeilijk is om geschikte bronnen en informatie over hun onderwerp te vinden, is er op het internet in het algemeen weinig bruikbare en leeftijdsspecifieke content voor kinderen te vinden.
Content is vrijwel altijd geschreven met moeilijke woorden waardoor kinderen al snel afhaken. Met de Content Editor kunnen bestaande teksten die geschreven zijn voor volwassenen eenvoudig omgezet worden naar content die specifiek geschikt zijn voor een bepaalde leeftijd of niveau van kinderen. Door middel van een speciale vertaaltechnologie geeft de tool bijvoorbeeld automatisch verbetersuggesties voor simpelere woorden of eenvoudigere grammatica.
Kindernieuws
Dat WizeNoze een goed initiatief is, blijkt uit de investeringen. Waar ze vorig jaar een investering van 1,75 miljoen euro ontvingen, waarvan de helft afkomstig was van het Ministerie van Economische Zaken, heeft de startup momenteel ook een subsidie gekregen van Google.
Met de subsidie gaat WizeNoze in samenwerking met het ANP dagelijks ‘kindernieuws’ creëren. Op de vraag waar WizeNoze over vijf á tien jaar staat is Janknegt heel duidelijk: “Dan zijn we een wereldwijde speler.” Er wordt dan ook hard gewerkt aan de Engelse versie van de zoekmachine, die niet lang meer op zich laat wachten.