Grote plannen: Alphabet’s Sidewalk Labs wil het openbaar vervoer in steden overnemen

Sidewalk Labs

Google biedt al een tijdje manieren om je OV-informatie te checken in Google Maps, maar kennelijk heeft het bedrijf nog veel grotere ambities. Sidewalk Labs, een onderneming van Google’s moederbedrijf Alphabet, wil graag de volledige controle krijgen over het openbaar vervoer in Amerikaanse steden.

Door de controle over te nemen, zou Google zijn slimme computersystemen kunnen gebruiken om het vervoer beter te regelen. Uit documenten in handen van The Guardian blijkt dat Sidewalk Labs bijvoorbeeld graag een hybride vervoerssysteem wil aanleggen, waarbij auto’s van stadsbewoners en het OV worden gecombineerd. Daarbij zou de nadruk komen te liggen op diensten zoals Uber waarmee auto’s kunnen worden.

De visie van Sidewalk Labs komt overeen met die van veel experts. In een panel over vervoer in steden op SXSW dit voorjaar, was de conclusie duidelijk: er is één geïntegreerd systeem nodig waarin al het vervoer in een stad samenkomt.

“We gaan naar een geïntegreerd systeem van vervoer van deur tot deur. Hierin komen de ontwikkelingen die we nu zien samen: van zelfrijdende auto’s tot ride-sharing”, stelde Susan Zielinski toen. Zij geeft leiding aan SMART, een onderzoeksinstituut op het gebied van vervoer van Univeristy of Michigan. “Het biedt vooral kansen voor bedrijven die werken aan systemen die met elkaar samenwerken. Zij gaan het verschil maken in plaats van de afgesloten innovaties.”

Kritiek

Sidewalk Labs wil dit echter op controversiële wijze voor elkaar krijgen. Zo wil het Alphabet-bedrijf bijvoorbeeld subsidies bedoeld voor reizigers met lage inkomsten pakken en investeren in bedrijven zoals Uber. Daarnaast zouden gehele steden moeten overstappen op een mobiel betaalsysteem van Sidewalk en moeten parkeerplaatsen compleet worden vernieuwd om meer omzet op te brengen.

Het bedrijf wil op deze manier vervoer in steden volledig veranderen – maar niet iedereen zit daar op te wachten. Volgens critici zouden traditionele vervoersdiensten wel eens in de problemen kunnen komen, terwijl Alphabet geld verdient door van gemeentes gebruik te maken.

“We moeten manieren vinden om het open te houden en zorgen dat het niet bij één bedrijf komen te liggen”, waarschuwde Zielinski al op SXSW.