Amerikaanse veiligheidscommissie onderzoekt Tesla na dodelijk ongeluk met zelfrijfunctie

Het eerste dodelijke ongeluk met een zelfrijdend voertuig heeft plaatsgevonden – en het gebeurde in een Tesla. De bestuurder van een Tesla Model S die gebruikmaakte van de Autopilot-functie heeft een botsing met een tractor niet overleefd, aldus het bedrijf in een blogpost. Reden voor de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) om onderzoek te doen naar het ongeluk en de veiligheid van zelfrijdende Tesla-auto’s.

Tesla is op het moment één van de weinige autofabrikanten die voertuigen net autonome functies aan gewone klanten verkoopt. De Autopilot bevindt zich officieel nog in een testfase en mag alleen op snelwegen worden gebruikt om automatisch te rijden.

Volgens Tesla was het ongeluk een absurd, tragisch toeval. De witte aanhangwagen van een aanhangwagen had precies dezelfde kleur als de fel verlichte lucht, waardoor zowel de Tesla-bestuurder als de Autopilot-computer hem niet zagen. Daarnaast was de wagen op zo’n manier gepositioneerd, dat de wagen rechtstreeks in het autoraam ramde. Hierdoor konden veiligheidssystemen onderop de auto niet goed ingrijpen.

Minder ongelukken

De fabrikant betreurt het verlies van de automobilist, maar zegt tegelijkertijd dat ongelukken relatief weinig voorkomen. Dit was het eerste dodelijke ongeluk met de Tesla-autopiloot in 130 miljoen kilometer, terwijl er bij gewone auto’s gemiddeld één ongeluk per 60 miljoen kilometer plaatsvindt. Dat zal vast kloppen, maar het toont wel aan dat zelfrijdende auto’s nog lang niet klaar zijn. Techbedrijven streven er immers naar om ongelukken nagenoeg onmogelijk te maken.