Pokémon Go start nog deze week met gesponsorde locaties in Japan

Het is lang geleden dat we iets hebben meegemaakt dat zo’n grote rage is als Pokémon Go. En het is voor ontwikkelaar Niantic en Nintendo belangrijk om zo snel mogelijk geld te gaan verdienen aan dit succes. Dat gebeurt natuurlijk al via in-app-aankopen en Nintendo komt met een speciale wearable, maar het spel biedt de makers veel meer commerciële mogelijkheden.

Een voorbeeld daarvan zijn gesponsorde locaties, waarbij bedrijven (bijvoorbeeld winkels of horeca) geld betalen om spelers naar zich toe te trekken. Dat dat potentie heeft, wordt bewezen door de vele bedrijven die het spel nu al omarmen. Neem bijvoorbeeld in Nederland Albert Heijn, die dit weekend een speciale kaart lanceerde waarop je kunt zien welke Pokémon gespot zijn in welke filialen.

Volgens TechCrunch komt Pokémon Go morgen uit in Japan en het zou in dat land ook meteen de eerste gesponsorde locaties gaan aanbieden. Sponsors krijgen de mogelijkheid om hun locatie om te toveren in een gym, waardoor spelers erheen komen om te vechten of hun team te verdedigen.

McDonald’s zou de primeur hebben. Daardoor zouden met de release van Pokémon Go in Japan alle vestigingen van het fastfoodrestaurant (ruim 3000) een gym zijn. De plannen voor de uitrol van gesponsorde locaties buiten Japan zijn onbekend.

Foursquare

Het idee om een populaire app te gebruiken om mensen naar winkels of horeca te lokken is niet nieuw. Het doet denken aan Foursquare, waar mensen bijvoorbeeld korting kregen als ze een aantal keer incheckten op een locatie.

En ook bij Foursquare zagen we dat zowel officiële betaalde acties via de app werden opgezet, maar bedrijven ook zelf aan de slag gingen. Zo waren er bijvoorbeeld koffietentjes die de mayor (diegene die het vaakst was ingecheckt) gratis koffie gaven.

De hype rond Foursquare waaide uiteindelijk over, al bestaat de incheckdienst nog steeds onder de naam Swarm en is er een groep trouwe gebruikers. De kans is groot dat de Pokémon Go-hype nog veel korter duurt, maar dat er uiteindelijk ook een kleinere groep fanantieke spelers overblijft. Da’s voor bedrijven alleen stukken minder interessant, dus Niantic moet nu toeslaan.