Review: LG 360 CAM voor 360° foto’s en video’s

LG 360 CAM product image

Nu steeds meer platforms, waaronder Facebook en YouTube, 360-gradenvideo’s ondersteunen, is het voor de ons tijd om daar eens gebruik van te gaan maken. Een 360-gradenvideo of -foto trekt de aandacht en het is een leuke manier om jouw video’s wat unieker te maken en voor verbaasde blikken te zorgen bij je vrienden die 360° video nog niet kennen. Je kunt voor het maken van zo’n video aan de slag met een (semi-)professionele set-up zoals een combinatie van meerdere GoPro’s of – voor wie echt zijn portemonnee wil trekken – de Nokia OZO. Als je geen duizenden euro’s neer wilt neertellen voor deze leuke gimmick, kun je ook aan de slag met een consumentenversie.

LG presenteerde begin dit jaar zijn eigen 360-gradencamera: de LG 360 CAM. Het is een compact apparaat met twee groothoeklenzen, die samen een compleet beeld van je omgeving kunnen schieten. De beelden worden opgeslagen op een micro SD-kaart, die je overigens zelf ook even moet aanschaffen. Met een hoogte en breedte van enkele centimeters is de camera makkelijk mee te nemen: bij niet al te kleine zakken past hij gemakkelijk in je broekzak. Beschermkoker eraf, aanzetten dat apparaat en je bent ready to go, zou je zeggen.

Niet heel soepel

Helaas werkt het in de praktijk iets minder snel. De camera werkt in combinatie met een app (iOS en Android) waarmee je het apparaat van een afstand kunt bedienen. Om dat te doen moet je eerst via bluetooth een koppeling maken tussen je telefoon en de camera. Vervolgens kun je met wifi verbinding maken. Het maken van die verbinding gaat niet altijd even snel: soms kon mijn telefoon de verbindingen niet vinden en dat is onhandig als je juist snel even een video of foto wilt maken. Niets is een grotere domper voor een blij fotomoment als een camera die niet doet wat je wilt.

LG 360 CAM

Maar zodra het je eenmaal lukt, is het niet moeilijk om je foto’s of video’s te maken. Als je de camera in je hand houdt, kun je met een druk op de knop de omgeving om je heen vastleggen. Zet je hem ergens neer, dan kun je hetzelfde resultaat ook via de app boeken. Bij het maken van foto’s en video’s kun je kiezen tussen het gebruik van één of twee lenzen en daarmee dus een beeld van 360 of 180 graden wilt creëren.

In tegenstelling tot een opstelling met bijvoorbeeld meerdere GoPro’s, hebben consumentencamera’s zoals de LG 360 CAM een groot voordeel in gebruikersgemak. Als je in 360 graden filmt, hoef je je namelijk geen zorgen te maken over het aan elkaar naaien (‘stitchen’) van de twee losse beelden. Dat doet het apparaat prima zelf en zolang er geen voorwerpen extreem dichtbij de camera staan, ziet dat er allemaal prima uit. Een object onder de camera, zoals je hand bij een 360 selfie, wordt echter al gauw misvormd. De camera bevat ook drie microfoons, waardoor je naast stereo-opnames ook kunt kiezen voor 5.1 surround sound. Film je binnen, dan is de kwaliteit van de opnames prima.

Nabewerking

Het maken van video’s is gelimiteerd tot 20 minuten achter elkaar. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de oververhitting van de camera. Na iets meer dan een kwartier begon mijn LG 360 CAM het al te begeven. Het apparaat moet vanaf dat moment toch echt even afgekoeld zijn om opnieuw meerdere minuten achter elkaar te filmen. Zo niet, dan zul je merken dat het filmen automatisch stopt.

Zodra je de video’s eenmaal geschoten hebt, is het niet mogelijk om simpelweg je SD-kaart in een laptop of computer te stoppen om de beelden op te halen. Dat resulteert namelijk in een onbruikbare bolvormige foto of video (zie afbeelding). Met speciale software van LG kun je die later wel omzetten in een geschikte panoramavorm. Die panorama heb je nodig om je foto’s of video’s te bewerken in montagesoftware of om het resultaat te uploaden naar de videospelers van bijvoorbeeld YouTube en Facebook.

LG 360 CAM sferische bol

Helaas is het dus niet mogelijk om dat simpelweg via de SD-kaart te doen. Wil je de panoramafoto’s en -video’s op je computer plaatsen, dan moet je ze eerst naar je telefoon downloaden. Dat proces duurt, zeker bij lange video’s, enkele minuten.

Conclusie

Het is een beetje een hassle om de LG 360 CAM te gebruiken. Het apparaat heeft te maken met wat kinderziektes die eenvoudig vermeden hadden kunnen worden als LG zijn product wellicht wat beter had getest. Weet je daar omheen te werken, dan levert de LG 360 CAM op zich een prima resultaat. Het grootste pluspunt is zijn compactheid, waardoor het ding makkelijk overal mee naar toe te nemen is.

De foto’s en video zijn op zich van van goede kwaliteit voor wat je voor die prijs zou verwachten. Hoewel LG adverteert met lenzen die video in 2K schieten, moet je niet verwachten dat je video bij het afspelen uiteindelijk die kwaliteit laat zien. Dat komt omdat het beeld uitgerekt wordt en je videospelers natuurlijk geen field of view van de volledige 360 graden laat zien. Het kwaliteit die je te zien krijgt is dus uiteindelijk ziet is dus lager dan 2K.

De LG 360 CAM is een leuke camera om te hebben, maar daar blijft het ook vooral bij. Het gebruikersgemak levert veel frustraties op die het schieten van 360° foto’s en video’s toch wat minder leuk maakt. Erg veel concurrentie heeft het ding niet: er zijn nog maar een paar van dit soort camera’s op de markt. Als je echt graag met 360-gradenbeelden aan de slag wil, dan haal je als consument voor de prijs van iets meer dan 200 euro toch een leuk ding in huis. Overweeg je (semi-)professioneel aan de slag te gaan met 360-gradenvideo, dan is het prima optie om alvast wat te experimenteren, maar als je de techniek wat beter beheerst kun je deze camera in een later stadium beter links laten liggen.

Eindoordeel

LG 360 CAM

6.2