Mercedes presenteert busje gevuld met bezorgrobots voor bezorging van pakketjes

Waar bedrijven als Google en Amazon bezorgdrones laten rondvliegen, kiest Mercedes-Benz voor een iets andere aanpak: bezorgrobots in een busje. De bedoeling is dat het busje op een centrale locatie aankomt en de robots vanaf daar de bezorging overnemen.

Het prototype van Mercedes-Benz is gemaakt in samenwerking met Starship Technologies en laat acht van de kleine bezorgvoertuigen in een Sprinter-bus opgeslagen worden. Bij een bezorging voeren deze robots het laatste stukje van de route uit, zodat ze geen last hebben van het verkeer in het centrum.

De robots kunnen tussen de 3 en 4,8 kilometer afleggen voor de bezorgingen, vertelt Allan Martinson, COO bij Starship Technologies, aan Wired. Daarmee kunnen ze vierhonderd pakketjes in een dienst van negen uur afleveren.

Om pakketjes naar een gebied te krijgen moet je nog steeds gebruikmaken van busjes. Dat is de beste bezorgmethode voor de eerste zestien kilometer vanaf het distributiecentrum. Door busjes en robots samen te voegen krijgen we het beste van beide werelden en een efficiënte bezorging.

Algoritme

Iedere bezorging wordt gecoördineerd door een algoritme dat de beste route voor het busje vaststelt. Daarnaast kiest het de beste locatie om te stoppen en de robots los te laten. De robots die klaar zijn met hun route worden door het algoritme weer verzameld.

De robots hebben allemaal een lastendrager, waar de pakketjes op rusten. De bestuurder van het busje kan zo’n lastendrager voor de bezorgingen uit een rek halen en hem in een robot plaatsen. Alle robots krijgen overigens ook een camera, waarmee je ze vanuit een centrale punt kunt monitoren. Gaat er iets fout, dan wordt er een mens gewaarschuwd.

Robovan

De eerste test heeft inmiddels plaatsgevonde. Nu de voertuigen en robots zijn aangekondigd, gaat er echter meer getest worden. Wanneer dit gebeurt is echter nog niet bekend en ook weten we niet wanneer de technologie voor commerciële doeleinden gebruikt kan worden.