Mijlpaal: Muziekdiensten in Nederland zijn nu lucratiever dan cd-verkoop

Digitale muziek is al een tijdje koning in de industrie, maar streamingdiensten zoals Spotify en Apple Music wisten jarenlang minder op te brengen dan de fysieke verkoop van cd’s. Daar is nu eindelijk verandering in gekomen. De Nederlandse muziekindustrie is afgelopen jaren met 23 procent gegroeid, waarbij streamingdiensten flink meer zijn gaan opbrengen dan cd-verkoop.

Dat blijkt uit cijfers van belangenvertegenwoordiger NVPI. In de eerste helft van 2016 bracht de Nederlandse muziekindustrie 72,3 miljoen euro op, terwijl dat een jaar terug nog 58,7 miljoen euro was. Die groei van 13,6 miljoen euro zou nagenoeg alleen te danken zijn aan muziekdiensten. Fysieke verkoop nam slechts een klein beetje toe, terwijl downloads afnamen.

De NVPI denkt dat deze groei in het tweede halfjaar van 2016 nog wel even zal aanhouden, waardoor de jaarcijfers ook gunstig zullen uitkomen. Het is een lichtpuntje na jaren slechte cijfers: in de afgelopen tien jaar heeft de NVPI alleen maar dalende cijfers gemeld. Iets waarbij vaak piraterij als reden door critici werd benoemd.